Pfizer lanserar patientnavigator.se – ny digital plattform för att stödja och vägleda kvinnor med spridd bröstcancer

Patientnavigator.se är en internetportal som stödjer patienter med spridd bröstcancer hela vägen från diagnos och behandling till frågor om rehabilitering och arbetsliv. På webbplatsen kan patienter hitta svar på många av sina frågor, hitta nya nätverk, och ta del av information som kan hjälpa dem att fatta viktiga beslut och hantera sin sjukdom.

Att diagnosticeras med en allvarlig sjukdom som spridd bröstcancer är ofta en känslomässig tid som kan leda till många rädslor och väcka en mängd frågor. För att stötta och vägleda patienter med spridd har Pfizer, i samarbete med patienter och en medicinsk expertgrupp tagit fram patientnavigator.se, en objektiv, faktabaserad och lättförståelig webbplats där man bland annat kan:

• Få svar på 160 frågor inom olika områden; från diagnos och behandling till arbetsliv och sociala frågor. Här finns också information om bland annat stöd, rehabilitering och hjälp för anhöriga för att man vid sidan av sjukdomen ska kunna leva ett så normalt liv som möjligt.
  • Få information om olika forum och nätverk, patientföreningar, självhjälpsgrupper och rådgivningstjänster som finns tillgängliga för patienter med spridd bröstcancer. Här listar vi också seminarier och andra aktiviteter som anordnas av Bröstcancerförbundet och dess lokalföreningar samt andra aktuella möten, konferenser och evenemang.
  • Skapa sin egen vårdväg för att få en översikt läkarbesök och viktiga områden under sin behandling.

- Vi hoppas att patientnavigator.se kan erbjuda viktig hjälp för kvinnor som lever med spridd bröstcancer, en allvarlig, ofta obotlig sjukdom, där behovet av stöd och vägledning är stort samt hjälpa dem att vid sidan av sjukdomen leva ett så normalt liv som möjligt, säger Elisabet Lidbrink, Överläkare på Bröst/Sarkommottagningen, Radiumhemmet, Karolinska Universitetssjukhuset, som varit med och granskat innehållet på webbplatsen.

Om Patientnavigator.se
Webbplatsen är framtagen i samarbete med och granskad av patientexperter för att säkerställa att sajten täcker frågor som är relevanta för patienten. Innehållet är också granskat av medicinska experter för att säkerställa att innehållet återspeglar aktuella vetenskapliga kunskaper. Mer information här: https://www.patientnavigator.se/spridd-brostcancer/experter

Om spridd bröstcancer
Spridd bröstcancer, som också kallas framskriden bröstcancer i stadium IV, innebär att cancern har spridit sig till andra organ. Målet med behandlingen är att förlänga livet, bromsa sjukdomens utveckling och hjälpa varje enskild individ att få bästa möjliga livskvalitet.

Besök Patientnavigator här: https://www.patientnavigator.se/

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se, www.pfizer.com och www.älskaattåldras.se