Pfizer och BioNTech får positivt utlåtande i EU för sitt Omikron XBB.1.5-anpassade covid-19 vaccin

Den europeiska läkemedelsmyndighetens vetenskapliga kommitté för humanläkemedel (CHMP) har gett ett positivt utlåtande som rekommenderar godkännande av Pfizers och BioNTechs Omikron XBB.1.5-anpassade covid-19 vaccin.

Rekommendationen är baserad på prekliniska data som visar att det Omikron XBB.1.5-anpassade covid-19 vaccinet ger ett förbättrat svar på undervarianter av coronaviruset, däribland Eris som fortsätter att dominera globalt.

Doser av det nya vaccinet kommer att finnas färdiga för leverans inom EU omedelbart vid godkännande av Europeiska kommissionen.

– Det här uppdaterade vaccinet gör det möjligt för människor att få ett mer anpassat covid-19 vaccin som ger ett bättre svar på aktuella undervarianter av coronaviruset, säger Andreas Palmborg, Medicinskt ansvarig för vacciner på Pfizer i Sverige.

Europeiska kommissionen ska granska CHMP:s rekommendation och förväntas fatta ett slutgiltigt beslut inom kort.

Fakta: Ett uppdaterat covidvaccin

• Vaccinet Comirnaty Omikron XBB.1.5. har tagits fram av företagen Pfizer och BioNTech.
  • Preklinisk data visar att covid-19-vaccinet ger ett förbättrat svar på flera undervarianter till omikron, däribland XBB.1.5, XBB.1.16, XBB.2.3 och EG.5.1 (Eris).
  • Enligt rekommendationen kan vaccinet ges som en engångsdos till barn och vuxna från sex månader och uppåt.

Läs mer i vårt globala pressmeddelande på engelska.

Källor:

Comirnaty: EMA recommends approval of adapted COVID-19 vaccine targeting Omicron XBB.1.5 | European Medicines Agency (europa.eu)
Pfizer and BioNTech Receive Positive CHMP Opinion for Omicron XBB.1.5-adapted COVID-19 Vaccine in the European Union | Business Wire

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se och www.pfizer.com