Pfizer och BioNTechs vaccin mot covid-19 godkänt i EU

Pfizer och BioNTechs vaccin mot covid-19 godkänt i EU

• COMIRNATY™ (även känt som BNT162b2) får villkorat marknadsgodkännande från EU-kommissionen. Denna milstolpe representerar en gemensam, global insats för att få fram det första godkända mRNA-vaccinet.
  • Pfizer och BioNTech är redo att omedelbart leverera de första doserna till de 27 länderna i EU.
  • Pfizer and BioNTech har tidigare meddelat att företagen har ett avtal med EU om att leverera 200 miljoner doser vaccin inom EU, med en option på ytterligare 100 miljoner doser.
  • Vaccinet har nu fått villkorat godkännande, tillfälligt godkännande och godkännande för akut användning i mer än 40 länder runtom i världen, inklusive de 27 länderna i EU.

Pfizer och BioNTech meddelade idag att EU-kommissionen har gett villkorat godkännande till Pfizer och BioNTech för COMIRNATY™ (även känt som BNT162b2), för vaccination mot COVID-19 orsakat av SARS-CoV-2 för personer 16 år och äldre. Detta efter beskedet av Europeiska Läkemedelsmyndighetens kommitte för humanläkemedels rekommendation att godkänna vaccinet. EU-kommissionen fattade beslutet med hänsyn till folkhälsan för att hjälpa till att bekämpa pandemin. Det villkorade marknadstillståndet gäller alla 27 medlemsländer i EU.

Läs hela pressmeddelandet här

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se och www.pfizer.com