Pfizer startar global fas 2/3 studie av ny oral läkemedelskandidat mot covid-19 hos vuxna som exponerats för viruset

En global fas 2/3 studie har startats för att utvärdera en ny proteashämmare (PF-07321332, administrerad tillsammans med en låg dos ritonavir) för förebyggande av sjukdom hos vuxna som bor i samma hushåll som någon med covid-19. PF-07321332 har utformats speciellt för oral administration, så att det kan ges vid första tecken på infektion eller exponering för SARS-CoV-2. Upp till 2 660 friska vuxna 18 år och äldre kommer att ingå i studien.

Läs hela pressmeddelandet på engelska här

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se och www.pfizer.com