Positiva resultat från fas 3-studie av 5-valent meningokockvaccin för ungdomar

Pfizer rapporterar positiva top-line-resultat från den registreringsgrundande fas 3-studie som utvärderar säkerhet, tolerabilitet och immunogenicitet hos företagets 5-valenta meningokockvaccin (MenABCWY) i friska individer i ålder 10 till 25 år. Studien uppnådde alla primära och sekundära effektmål och vaccinet visade icke-underlägsenhet jämfört med befintliga vacciner för de fem meningokockserogrupper som orsakar majoriteten av invasiv meningokocksjukdom: grupperna A, B, C, W och Y.1 För närvarande finns separata vacciner mot ACWY respektive B, och inget enskilt vaccin finns tillgängligt för att skydda mot alla fem serogrupperna.

Fas 3-studien visar att vaccinet tolererades väl med en acceptabel säkerhetsprofil och immunogenicitet som inte var sämre än befintliga vacciner. Om det godkänns kan MenABCWY bidra till att förenkla vaccinationsschemat för meningokocker och ge den bredaste serogruppstäckningen av alla meningokockvaccin. Baserat på dessa resultat planerar Pfizer att lämna in en ansökan om godkännande till den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA under fjärde kvartalet 2022.

Referens

1 - National Library of Medicine. Global estimate of Neisseria meningitidis serogroups proportion in invasive meningococcal disease: A systematic review and meta-analysis. September 2019. Available at: https://doi.org/10.1016/j.micpath.2019.103571. Accessed June 2, 2022.

Läs hela pressmeddelandet på engelsiak här

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se och www.pfizer.com