Pressmeddelande -

Seagen tillkännager uppdaterade resultat från den pivotala HER2CLIMB-studien som utvärderar Tukysa (tukatinib) hos patienter med HER2-positiv bröstcancer och hjärnmetastaser

BOTHELL, Washington – 8 december 2021 - Seagen Inc. (Nasdaq:SGEN) tillkännagav idag presentationen av nya data från explorativa analyser från den pivotala HER2CLIMB-studien som visade att förbättring av total överlevnad (OS) bibehölls efter ytterligare 15,6 månaders uppföljning när Tukysa (tukatinib) kombinerades med trastuzumab och kapecitabin hos patienter med HER2-positiv metastaserad bröstcancer (MBC) som hade stabila eller aktiva hjärnmetastaser. Denna data presenterades idag i en spotlightposter (abstract #PD4-04) vid 2021 San Antonio Breast Cancer Symposium (SABCS).

- Risken för bröstcancer som sprids till hjärnan är mer uttalad för patienter med aggressiva subtyper av bröstcancer, inklusive HER2-positiv bröstcancer,säger Nancy U. Lin, M.D., Director of the Metastatic Breast Cancer Program in the Susan F. Smith Center for Women’s Cancers at Dana-Farber in Boston, MA. Dessa analyser ger ett hoppfullt resultat för patienter med HER2-positiv metastaserad bröstcancer, när cancern har spridit sig till hjärnan eftersom de visar att Tukysa-regimen inte bara hjälpte patienter att leva längre utan även begränsade sjukdomsprogressionen i hjärnan.

- Efter mer än två års uppföljning visar dessa explorativa analyser vilken inverkan Tukysa kan ha hos patienter med HER2-positiv metastaserad bröstcancer och understryker dess betydelse som ett behandlingsalternativ, säger Roger D. Dansey, M.D., Chief Medical Officer of Seagen.

Efter en medianuppföljningstid på 29,6 månader förbättrade Tukysa-regimen total överlevnad för patienter med hjärnmetastaser med 9,1 månader jämfört med enbart trastuzumab och kapecitabin (21,6 månader jämfört med 12,5 månader) (HR: 0,60; [95 % KI: 0,44, 0,81]). Fördelen utsträcktes till patienter med aktiva eller stabila hjärnmetastaser.

Total överlevnad (OS):

Tukysa-behandlingen fortsatte att visa kliniskt betydelsefull nytta i progressionsfri överlevnad i centrala nervsystemet (CNS-PFS), vilket representerar en fördröjning av cancerprogression i hjärnan. Frekvenserna för intrakraniell objektiv svarsfrekvens (ORR-IC) och varaktigheten för objektivt svar (DOR-IC) överensstämde med tidigare analyser.

Överlevnad utan progression av centrala nervsystemet

Se Viktig säkerhetsinformation för Tukysa nedan.

Om HER2CLIMB
HER2CLIMB är en multinationell randomiserad (2:1), dubbelblindad, placebokontrollerad, pivotal klinisk studie som jämför tukatinib i kombination med trastuzumab och kapecitabin med enbart trastuzumab och kapecitabin hos patienter med lokalt framskriden inoperabel eller metastaserande HER2-positiv bröstcancer som tidigare behandlats med trastuzumab, pertuzumab och T-DM1. Studiens primära resultatmått var PFS enligt responskriterierna för utvärdering av solida tumörer (RECIST) v1.1 enligt fastställande genom blindad oberoende central granskning (BICR) hos de första 480 patienterna som rekryterats till studien. HER2CLIMB rekryterade totalt 612 patienter för att stödja analyserna av viktiga sekundära resultatmått, inklusive total överlevnad, PFS per BICR hos patienter med hjärnmetastaser vid baslinjen och bekräftad objektiv responsfrekvens. Säkerhetsdata utvärderades under hela studien.1

Om HER2-positiv bröstcancer

Patienter med HER2-positiv bröstcancer har tumörer med höga nivåer av ett protein som kallas HER2 (human epidermal growth factor receptor 2), vilken främjar tillväxten av cancerceller. Upp till 50 procent av patienterna med metastaserad HER2-positiv bröstcancer utvecklar hjärnmetastaser över tid.2,3,4 År 2020 diagnostiserades mer än två miljoner nya fall av bröstcancer över hela världen.5 Mellan 15 och 20 procent av bröstcancerfallen är HER2-positiva.6

Om Tukysa (tukatinib)
Tukysa är ett peroralt läkemedel som är en tyrosinkinashämmare av HER2-proteinet. In vitro (i laboratoriestudier) hämmade Tukysa fosforylering av HER2 och HER3, vilket resulterade i hämning av nedströms MAPK- och AKT-signalering och celltillväxt (proliferation), och visade antitumöraktivitet i HER2-uttryckande tumörceller. In vivo (i levande organismer) hämmade Tukysa tillväxten av HER2-uttryckande tumörer. Kombinationen av Tukysa och anti-HER2-antikroppen trastuzumab visade ökad antitumöraktivitet in vitro och in vivo jämfört med respektive läkemedel ensamt.

Tukysa är godkänt i 36 länder. Det godkändes av FDA i USA i april 2020 och av Europeiska läkemedelsmyndigheten och den brittiska
läkemedelsmyndigheten i februari 2021. Merck, som kallas MSD utanför USA och Kanada, har ensamrätt att kommersialisera Tukysa i Asien, Mellanöstern och Latinamerika och andra regioner utanför USA, Kanada och Europa.

Viktig säkerhetsinformation för USA
Tukysa är i kombination med trastuzumab och kapecitabin indikerat för vuxna patienter med framskriden ej resekterbar eller metastaserande HER2-positiv bröstcancer, inklusive patienter med hjärnmetastaser, som har fått en eller flera tidigare anti-HER2-baserade regimer i metastaserande situation.

Varningar och försiktighetsåtgärder

Diarré – Tukysa kan orsaka svår diarré inklusive uttorkning, hypotoni, akut njurskada och dödsfall. I HER2CLIMB upplevde 81 % av patienterna som fick Tukysa diarré, inklusive 12 % med diarré av grad 3 och 0,5 % med diarré av grad 4. Båda patienterna som fick diarré av grad 4 avled senare, med diarré som bidragande orsak till döden. Mediantiden till debut av den första episoden av diarré var 12 dagar och mediantiden till resolution var 8 dagar. Diarré ledde till dosreduktioner av Tukysa hos 6 % av patienterna och utsättning av Tukysa hos 1 % av patienterna. Profylaktisk användning av behandling mot diarré krävdes inte i HER2CLIMB.

Om diarré uppstår ska du administrera antidiarrébehandling enligt med vad som är kliniskt indikerat. Utför diagnostiska analyser enligt vad som kliniskt indikeras för att utesluta andra orsaker till diarré. Beroende på svårighetsgraden av diarré ska du avbryta dosen och sedan minska dosen eller sätta ut Tukysa permanent.

Hepatotoxicitet – Tukysa kan orsaka svår hepatotoxicitet. I HER2CLIMB hade 8 % av patienterna som fick Tukysa en ALATökning > 5 × ULN, 6 % hade en ASAT-ökning > 5 × ULN och 1,5 % hade en bilirubinökning > 3 × ULN (grad ≥ 3). Hepatotoxicitet ledde till dosreduktion av Tukysa hos 8 % av patienterna och utsättning av Tukysa hos 1,5 % av patienterna.

Övervaka ALT, AST och bilirubin bilirubin innan Tukysa påbörjas, var tredje vecka under behandlingen och när det är kliniskt indikerat.
Beroende på hur allvarlig hepatotoxiciteten är, avbryt dosen och minska sedan dosen eller sätt ut Tukysa permanent.

Embryo-fetal toxicitet – Tukysa kan orsaka fosterskada. Informera gravida kvinnor och kvinnor i fertil ålder om risken för ett foster. Informera kvinnor i fertil ålder och manliga patienter med kvinnlig partner i fertil ålder om att använda effektiva preventivmedel under Tukysa-behandling och i minst 1 vecka efter den sista dosen.

Biverkningar
 Allvarliga biverkningar förekom hos 26 % av patienterna som fick Tukysa. Allvarliga biverkningar hos ≥ 2 % av patienterna som fick Tukysa var diarré (4%), kräkningar (2,5 %), illamående (2 %), buksmärta (2 %) och anfall (2 %). Dödliga biverkningar förekom hos 2 % av patienterna som fick Tukysa, inklusive plötslig död, sepsis, uttorkning och kardiogen chock.

Biverkningar ledde till att behandlingen avbröts hos 6 % av patienterna som fick Tukysa; de som förekom hos ≥ 1 % av patienterna var hepatotoxicitet (1,5 %) och diarré (1 %). Biverkningar ledde till dosreduktion hos 21 % av patienterna som fick Tukysa; de som förekom hos ≥ 2 % av patienterna var hepatotoxicitet (8 %) och diarré (6 %).

De vanligaste biverkningarna hos patienter som fick Tukysa (≥ 20 %) var diarré, hand-fot-syndromet (palmar-plantar erytrodysestesi), illamående, trötthet, hepatotoxicitet, kräkningar, stomatit, minskad aptit, buksmärta,
huvudvärk, anemi och utslag.

Laboratorieanomalier

Hos HER2CLIMB var laboratorieanomalier av grad ≥ 3 som rapporterats hos ≥ 5 % av patienterna som fick Tukysa: minskat fosfat, förhöjt ALAT, minskat kalium och förhöjt ASAT. Den genomsnittliga ökningen av serumkreatinin var 32 % inom de första 21 dagarnas behandling med Tukysa. Förhöjningarna av serumkreatinin kvarstod under hela behandlingen och var reversibla efter avslutad behandling. Överväg alternativa markörer för njurfunktion om kvarstående förhöjningar av serumkreatinin observeras.

Läkemedelsinteraktioner

Starka CYP3A- eller måttliga CYP2C8-inducerare: Samtidig användning kan minska Tukysa-aktiviteten. Undvik samtidig
användning av Tukysa.
Starka eller måttliga CYP2C8-hämmare: Samtidig användning av Tukysa med en stark CYP2C8-hämmare kan öka risken för
Tukysa-toxicitet; undvik samtidig användning. Öka övervakningen av Tukysa-toxicitet med måttliga CYP2C8-
hämmare.
CYP3A-substrat: Samtidig användning kan öka toxiciteten som förknippas med ett CYP3A-substrat. Undvik samtidig användning
av Tukysa där minimala koncentrationsförändringar kan leda till allvarlig eller livshotande toxicitet. Om samtidig användning inte
kan undvikas ska du minska CYP3A-substratdosen.
P-gp-substrat: Samtidig användning kan öka toxiciteten som förknippas med ett P-gp-substrat. Överväg att minska dosen av
P-gp-substrat där minimala koncentrationsförändringar kan leda till allvarlig eller livshotande toxicitet.
Amning: Informera kvinnor om att inte amma medan de tar Tukysa och i minst 1 vecka efter den sista dosen.
Leversvikt: Minska dosen av Tukysa för patienter med svår (Child-Pugh C) leversvikt.

Användning i specifika populationer

Nedsatt njurfunktion: Användning av Tukysa i kombination med kapecitabin och trastuzumab rekommenderas inte till patienter med svår njursvikt (kreatininclearance < 30 ml/min), eftersom kapecitabin är kontraindikerat till patienter med svår njursvikt.

Du finner mer information i den fullständiga förskrivningsinformationen för Tukysa här

Om Seagen

Seagen är ett globalt bioteknikföretag som upptäcker, utvecklar och kommersialiserar transformativa cancerläkemedel för att göra en meningsfull skillnad i människors liv. Seagen har sitt huvudkontor i området runt Seattle i delstaten Washington och har kontor i Kalifornien, Kanada, Schweiz och inom Europeiska unionen. För mer information om företagets marknadsförda produkter och robusta pipeline kan du besöka www.seagen.com och följa@SeagenGlobal på Twitter.

Framåtblickande uttalanden
Vissa uttalanden som görs i detta pressmeddelande är framåtblickande, som till exempel de som rör Tukysa’s terapeutiska potential, inklusive dess effekt, säkerhet och terapeutiska användning, och möjligheten att göra Tukysa tillgängligt för patienter i Europa. De faktiska resultaten eller utvecklingen kan skilja sig väsentligt från den som förutses eller impliceras i dessa framåtblickande uttalanden. Faktorer som kan orsaka en sådan skillnad inkluderar utan begränsningar möjligheten att till förseningar eller bakslag i produktutvecklingen och den regulatoriska granskningsprocessen. Mer information om de risker och osäkerheter som Seagen står inför finns under rubriken ”Riskfaktorer” i företagets kvartalsrapport i formulär 10-Q för kvartalet som avslutades den 30 september 2021 och som inlämnats till U.S. Securities and Exchange Commission. Seagen frånsäger sig alla avsikter eller skyldigheter att uppdatera eller revidera varje framåtblickande uttalande, oavsett om det är som ett resultat av ny information, framtida händelser eller på annat sätt, med undantag för vad som krävs enligt lag.

Referenser:

1. TUKYSA [package insert]. Bothell, WA: Seagen Inc.
2. Loibl S, Gianni L. HER2-positive breast cancer. Lancet. 2017;
389(10087): 2415-29.
3. Slamon D, Clark G, Wong S, et al. Human breast cancer:
correlation of relapse and survival with amplification of the HER2/neu oncogene. Science. 1987; 235(4785): 177-82.
4. Breast Cancer HER2 Status. American Cancer Society website. https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/understanding-abreast-cancer-diagnosis/breast-cancer-her2-status.html.
Accessed November 17, 2021.
5. Breast. Globocan 2021. World Health Organization. 2021. https://www.who.int/news-room/...
6. Breast Cancer HER2 Status. American Cancer Society website. https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/understanding-a-breast-cancer-diagnosis/breast-cancer-her2-status.html. Accessed November 17, 2021.

Kategorier

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se och www.pfizer.com

Ulrika Goossens

Presskontakt Kommunikationschef 0768-892957