28 miljoner körsbärstomater – här är svenskarnas favoritgrönsaker 2019!

28 miljoner körsbärstomater – här är svenskarnas favoritgrönsaker 2019!

29 miljoner. Så många sallader sålde den svenska salladspionjären Picadeli i Sverige under 2019. Nu summeras salladsåret 2019 – och en röd liten antioxidantbomb placerar sig högt på önskelistan.

Varje år utvecklar Picadeli nya smakrika och spännande komponenter i sitt kök. Men det finns klassiker som är mer eller mindre stående i svenskarnas sallader. Det syns inte minst när vi tar en titt i backspegeln och utforskar fjolårets populäraste salladsingredienser.

Körsbärstomaterna är en av favoriterna. 28 miljoner små, röda antioxidantbomber sålde Picadeli under 2019. Även majs, mozzarellan och avokadon hittar vi på prispallen för 2019 års mest populära salladskomponenter. 218 ton mozzarella och 369 ton avokado åt svenskarna i sina Picadelisallader under 2019.

Men den mest populära salladsingrediensen under 2019 kanske förvånar något. Vinnaren är nämligen…. pasta! Förra året åt svenska folket 1090 ton av Picadelis storsäljare; den krämiga chilipastan.

2019 var också året då Picadelis många veganska alternativ tog ett stort kliv uppåt på listan över våra mest populära salladsingredienser. De gyllene veganbollarna och de veganska stripsen med chili- och ingefärssmak är två exempel på smarriga, veganska produkter som Picadeli lanserat under det gånga året. Att konsumenter i allt högre grad väljer växtbaserat framför animaliska proteiner är inget som förändras i 20-talet, snarare tvärtom, enligt Picadelis produktutvecklare Gunilla Kjellmer.

Tillsammans med uppsvinget för växtbaserat, spanar även Gunilla Kjellmer att 20-talet innebär en comeback för robusta och näringsrika råvaror med lång tradition från det svenska jordbruket såsom kål, gråärtor och hirs.

Picadelis salladsbarer finns i över 1200 matvarubutiker bara i Sverige, och med hjälp av guidning från Picadeli väljer butikerna själva ut sitt sortiment bland Picadelis olika råvaror, sallader, röror och såser. De egenkomponerade salladerna har blivit en favorit bland svenskarna som ett grönt alternativ till den traditionella snabbmaten.

Picadeli är en svensk salladspionjär som drivs av övertygelsen att snabbmat ska vara motsatsen till skräpmat. Idén är enkel; att genom självplock förändra människors sätt att köpa och äta sallad. De högteknologiska salladsdiskarna återfinns i fler än 2000 butiker runt om i Europa, från Skandinavien i norr till Frankrike i söder och i Sverige säljer Picadeli årligen 29 miljoner sallader. Sedan starten 2009 har Picadeli möjliggjort för dagligvaruhandeln att erbjuda sina kunder ett innovativt, fräscht och smakrikt salladskoncept. Företaget har idagfler än 130 anställda och omsätter över 1,2 miljarder svenska kronor. Picadeli ingår sedan 2015 i Greenfood-koncernen, ledande inom hälsosam mat i Norden.