– Coop ska bli bäst på manuell färdigmat och tillbehör över disk. Vår långa erfarenhet av mat och konsument tillsammans med Picadelis hälsomedvetenhet och innovativa lösningar känns som en riktigt bra grund för att lyckas, säger Staffan Fri på Coop.

​Coop tar ett helhetsgrepp om färdigmatskategorin tillsammans med Greenfood

Mat i toppklass och mer kontakt med kunderna. Coop höjer nivån på färdigmaten i delidiskarna med hjälp av Greenfoodföretaget Picadeli. Den gemensamma storsatsningen, som kommer att beröra cirka 250 butiker, innebär nya smakupplevelser, högre livsmedelskvalitet och bättre kundservice. Vi är tacksamma och ödmjuka inför att ha fått detta förtroende från Coop, nu ska vi se till att förvalta det på bästa sätt i en fortsatt spännande utvecklingsresa, säger David von Laskowski.

Coop storsatsar för att höja kvalité och upplevelse i butikernas delidiskar. Sedan förra sommaren har matkedjan samarbetat med Picadeli kring utvecklingen av ett helt nytt färdigmatskoncept vilket innebär att Picadeli nu tar vid att fortsatt ansvara för konceptutveckling av sortiment, leverans och digitalisering.

Satsningen, som stegvis rullas ut under våren och försommaren, förenklar arbetet med färdigmaten i diskarna, både centralt och lokalt. Det ger personalen mer tid över för konsumenterna, som i Coops butiker nu kommer att kunna erbjudas färdiglagade rätter i restaurangklass.

– Det här är ett helhetskoncept som gör att Coop nu kan erbjuda sina kunder än mer matglädje av väldigt hög kvalitet. Konceptet effektiviserar hanteringen, skapar översikt både i butik och centralt samt minimerar svinn och miljöpåverkan. För att kunna erbjuda bästa möjliga kvalitet har vi valt att arbeta med ett fåtal noga utvalda producenter. Vi har också utvecklat en avancerad logistik som garanterar en ledtid på maximalt två dagar från beställning till leverans i stora delar av Sverige, berättar David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfood-gruppen, där Picadeli ingår.

Trendkänslig bransch

Färdigmaten i Coops delidiskar är ett uppskattat inslag bland matkedjans kunder och har länge varit ett självklart komplement till det ordinarie hyllsortimentet. Men för att kunna erbjuda ett bra och varierande utbud har varje enskild butik på egen hand behövt hantera en stor mängd producenter och leverantörer, var och en med olika rutiner för beställning och leverans.

Samtidigt har konsumenternas förväntningar stegrats i takt med ökad konkurrens och höjd trendkänslighet inom livsmedelsbranschen. En utveckling som Coop tillsammans med Picadeli nu har valt att möta.

– Dagligvaruhandeln har förlorat kunder till restaurangbranschen. Det är en utveckling som vi vill vända. Coop ska bli förstahandsvalet för människor som letar efter färdigmat av absolut toppklass, säger Staffan Fri, samordnare och utvecklare av manuella delidiskar på Coop.

Vegetariskt och lokala specialiteter

Det nya färdigmatskonceptet innebär att Coops kunder oftare kommer att mötas av nyheter och ett alltigenom mer varierande utbud. Vid sidan om klassiker, som köttbullar och kycklingspett, kommer det nu att finnas större utrymme för vegetariska rätter, nya trender och lokala specialiteter.

Picadeli tillhandahåller dagligvaruhandeln ett helhetskoncept med självplocksallad där kunden erbjuds allt från ett innovativt, fräscht och smakrikt sortiment, till högteknologiska salladsdiskar, support och service. 2009 lanserades den allra första salladsbaren med ambitionen att förändra människors lunchbeteende genom ett helt nytt sätt att köpa sallad. Idag har företaget över 90 anställda, är marknadsledare i Norden och återfinns i mer än 1500 butiker runt om i Europa. Picadeli ingår sedan 2015 i Greenfood-koncernen, ledande inom hälsosam mat i Norden. Läs mer på www.picadeli.se