Picadeli krossar myterna om mikron – och tar årets stora mattrend till nästa nivå

Renässans för mikrovågsugnen! Efter några år på utelistan har den gamla trogna kökskompanjonen fått komma in i värmen igen. Inte minst har mikron fått hjälp på traven av trendande matlagningshacks på sociala medier. Men trots ett uppsving i mikrons status tycks vi ändå ha fastnat i gamla skräpmatsvanor och seglivade myter. Svenska salladsföretaget Picadeli vill att fler ska ge mikromaten en ärlig chans genom att krossa myterna och tipsa om fem goda sallader – som alla värms en kort stund i mikron.

På 1980-talet blev mikrovågsugnen ett givet inslag i varje svenskt kök, och matlagning i mikron ökade lavinartat i popularitet. Fyra decennier efter sin storhetstid gör mikron nu storslagen comeback. Inte minst har trendande matlagningshacks på plattformar som TikTok bidragit till succén. Men när telefonen läggs åt sidan och det är dags att laga mat, är inspirationen ofta som bortblåst och seglivade myter gör sig påminda: mikrovågsugnen förstör smaken, näringsämnen går förlorade – och mikromat är helt enkelt riktigt tråkig.

Den svenska salladspionjären Picadeli vill nu krossa myterna kring mikrovågsugnen, och står bakom en renässans av mikromatlagning. Sedan starten 2009 har de drivits av övertygelsen att snabbmat ska vara både hälsosam och riktigt god. Matlagning i mikro kan vara ett sätt att uppnå precis detta.

– Det finns så mycket mer att utforska bortom de färdiga frysrätterna, och det går att laga enkel, hälsosam och supergod mat i mikro! Men precis som med all annan matlagning är det första steget att utforska möjligheterna, och sedan ta reda på hur man bäst går tillväga. Genom korrekt mikrotillagning bevaras näringsämnena och smakerna kommer fram optimalt, säger Ted Hallberg, produktutvecklare på Picadeli med en bakgrund som kock på Michelinprisade restauranger.

Till listan med fördelar med matlagning i mikrovågsugn adderar Picadeli även klimatsmart och prisvärt. Genom att fasa ut den frysta färdigmaten, och istället välja råvaror efter säsong, är det möjligt att göra både miljön och plånboken en tjänst. En mattrend som kombinerar de många fördelarna och möjligheterna med mikrovågsmatlagning är den uppvärmda salladen.

– Alla borde testa att laga en riktigt god värmd sallad, gjord med hälsosamma och hållbara ingredienser. Välj säsongens grönsaker, en god bas på exempelvis pasta eller quinoa, ditt favoritprotein, toppa med dressing – och värm en kort stund i mikron! Perfekt för en kylig novemberdag, säger Ted Hallberg.

För att inspirera fler att vidga vyerna i mikrovågsmatlagningen, listar Picadeli de tre vanligaste myterna om mikron och förklarar varför de inte stämmer. Dessutom delar de med sig av recept på fem enkla och smakrika sallader som gör sig riktigt bra efter en lätt uppvärmning i mikron.

Tre myter om matlagning i mikron – och varför de inte stämmer:

1. Mikrovågor förstör näringsämnena i maten
Det stämmer inte – om man värmer försiktigt. Mikrovågsugnen möjliggör en kort, effektiv och skonsam uppvärmning som kan bevara näringsämnena bättre jämfört med kokning i vatten där man ofta överkokar grönsakerna och en hel del näringsämnen går förlorade. Därför är mikrad mat lika näringsrik som mat som tillagats på mer traditionella sätt, om inte mer!

2. Tillagning i mikrovågsugn torkar ut maten
Nix! Som med alla tillagningsmetoder är timing och teknik avgörande för att bibehålla rätt konsistens och fuktnivå i maten. Ta en titt i bruksanvisningen (manualer för de flesta modeller finns online) för en genomgång av mikrovågsugnens olika inställningar och justera värme och tid för ett saftigt och smakrikt resultat.

3. Mikrovågor tar bort matens smak
Tvärtom! I motsats till vad många tror kan mikrad mat, om den tillagas på rätt sätt, smaka precis lika gott som om den tillagats på spisen eller i ugnen. Uppvärmning frigör smaken, och i mikrovågsugnen har vi möjlighet att försiktigt värma traditionellt kalla måltider som sallad, vilket gör dem till ett oväntat smakfyrverkeri!

Picadeli tipsar: Fem goda recept på värmd sallad

Amore per Favore
Ett recept som bygger på vår nya fantastiska pasta "Amore per Favore" med pesto, spenat och körsbärstomater. Riktigt läcker när den värms upp, och är särskilt utformad för att lyfta vårt koncept med just sallader som gör sig bra efter en kort stund i mikron. Kombinationen av supergod smält mozzarella och soltorkade tomater förstärker den italienska känslan. Vinägretten med citron och ingefära ger salladen fräschör och syra, och förstärker de andra smakerna. Citronsmaken passar dessutom perfekt ihop med tomaterna och peston i pastan.

Sallad, 60 g
Broccoli, 50 g
Pasta med tomat, spenat och pesto, 120 g
Kyckling, 70 g
Mozzarella, 50 g

Toppa med soltorkade tomater och ringla över lite citron- och ingefärsvinägrett. Värm i mikron i ungefär en minut tills den är ljummen.

Holy smokin’ laxsallad
Den här salladen innehåller vår favoritkombination av krämig chilipasta och varmrökt lax. Smakerna i både chilipastan och laxen kommer verkligen till sin rätt när de försiktigt värms upp (eftersom många smaker förstärks när de inte serveras kalla). Fänkålssalladen passar strålande bra till laxen, och ger en krispig och fräsch smak som kompletterar den krämiga pastan. Den rostade majsen ger salladen en välbehövlig krispighet.

Grönkålssallad eller en blandning av grönsallad, 80 g
Cocktailtomater, 50 g
Fänkålssallad curry, 50 g
Pastasallad krämig chili, 120 g
Varmrökt lax, 60 g

Toppa med lite rostad majs. Värm i mikron i ungefär en minut tills den är ljummen.

Matig currybowl
Här har vi kombinerat höstiga och mustiga smaker som blir fantastiska tillsammans när de värms. Den krämiga currypastan står i centrum och kompletteras fint av färsk gurka och tomat. Kryddiga, lakto-ovo-vegetariska BBQ-bites ger känslan av klassisk kycklingcurry. Sötsyrliga cornichons lyfter curryn och ger ett lätt sting.

Grönkålssallad, 60 g
Gurka, 50 g
Cocktailtomater, 50 g
Krämig currypasta, 120 g
Vegetariska BBQ-bites, 70 g
Cornichons, 30 g

Toppa med krispiga krutonger för att ge salladen struktur. Värm i mikron i ungefär en minut tills den är ljummen.

The American South
Den här salladen för tankarna till den amerikanska södern. Basen i salladen är svart quinoa- och linssallad tillsammans med grönsaker som majs och paprika, som är typiska för den här matkulturen. Våra egna sötpotatisbollar, kryddade med vitlök, paprika och spiskummin, sticker ut och ger salladen en unik touch. Som komplement till denna utsökta blandning finns vår nya dressing i smaken Jalapeño Ranch – en krämig tomatbaserad dressing med rökiga undertoner och en hint av chili. Dressingen är gjord för att förhöja smaken i värmda sallader på ett optimalt sätt.

Blandning av grönsallad ,70 g
Finstrimlade morötter, 30 g
Paprika, 50 g
Majs, 50 g
Svart quinoa och linssallad, 70 g
Sweet potato ball, 70 g

Toppa med tortillachips och ringla över lite Jalapeño Ranch-dressing. Värm i mikron i ungefär en minut tills den är ljummen.

Noodlemania
Broccoli, nudlar och grönkål är utsökta tillsammans när de värms upp. Här kombineras de med en annan av våra favoriter: kycklingspett sweet chili. Mango ger salladen fruktighet, sötma och härlig färg, medan den rostade löken ger fyllighet och krispighet. Srirachamajonnäsen binder samman smakerna i kycklingspetten och nudlarna och ger en alldeles lagom touch av chili.

Grönkålssallad, 70 g
Broccoli, 50 g
Nudelsallad sweet chili, 80 g
Kycklingspett, 3 st.
Mango, 30 g

Strö över rostad lök och ringla över lite Sriracha mayo. Värm i mikron i ungefär en minut tills den är ljummen.