Pinchos öppnar ytterligare en restaurang i Finland och satsar på vidare expansion

Pinchos öppnar i kväll ytterligare en restaurang i Finland, Pincho Nation Lahti. Bolaget ser stor potential för tillväxt på den nordiska marknaden och planerar kommande treårsperiod att öppna ytterligare 50 restauranger i Norden.

Fredag den 20:e augusti rullas röda mattan ut i Lahti och gästerna välkomnas in i Pinchos unika cirkusmiljö. I Sverige har Pinchos vuxit snabbt sedan starten 2012 och är i dag en av landets största franchisekedjor. 2018 inleddes arbetet med en internationell expansion och bolaget har nu proof of concept på att konceptet fungerar väl även i Norge, Finland och Danmark. Inom de närmaste tre åren planerar bolaget en offensiv expansion med ytterligare 50 restauranger utanför Sverige.

“Vi är väl rustade för tillväxt i våra nordiska grannländer och intresset för Pinchos växer utomlands. Under pandemin har vi fokuserat på att bygga upp organisation och se över processer för att hantera en kommande kraftig tillväxt i antal restauranger. De första restaurangerna på varje marknad drivs av oss själva för att vi ska lära känna marknaden men avsikten är att växa genom franchise på samma sätt som vi gjort i Sverige” säger Jan Wallsin, CEO of Pincho Nation AB.

Pandemin har haft negativ påverkan på restaurangbranschen på samtliga marknader men bolaget ser ljust på framtiden. Det finns en trygghet att tillhöra ett välkänt koncept där man som restaurangägare får hjälp och stöd i sitt företagande.

“Trots pandemin ser vi ett stort intresse från potentiella franchisetagare att etablera nya restauranger. För oss är det viktigaste att våra franchisetagare kan sin lokala marknad och har ett stort engagemang i att leverera hög kvalitet på både service och mat.” säger Jan Wallsin, CEO of Pincho Nation AB.

Expansionsplanerna kommer att skapa arbetstillfällen både i Sverige och på övriga Nordiska marknader. Huvudkontoret i Göteborg kommer i takt med expansionen att behöva rekrytera nyckelkompetenser inom såväl IT, drift och marknad.

Bilder för publicering hittar ni här.

För mer information kontakta:

Viveca Järhult, CMO, Pincho Nation AB
viveca.jarhult@pinchos.se, 0735-201949

Pinchos är ett restaurangkoncept baserad på en svensk originalidé etablerad i Göteborg 2012. Förutom att erbjuda ett brett, varierat utbud av smårätter i lokaler med extravagant dekor utmärker sig Pinchos också genom att vara världens första restaurang där alla beställningar sker via en egenutvecklad app. 2014 öppnades konceptet upp för franchisetagare. Idag har Pinchos 64 restauranger i Sverige samt två på varje marknad i Norge, Danmark och Finland.