Fem sekunder skilde de fem första i Kanadas GP

Hög värme och en lång period med säkerhetsbil i början av racet medförde att däckstrategierna blev en central del av ett spännande Kanadas Grand Prix. Teamen tvingades också anpassa sina strategier eftersom söndagen bjöd på mycket högre temperaturer jämfört med träningar och kval. Segrare blev Red Bulls Daniel Ricciardo och tidsdifferensen mellan de fem första bilarna i mål blev bara 5 sekunder.

Däckstrategierna blev avgörande och de förare som hade fräscha däck i slutet av tävlingen kunde utmana konkurrenterna framför. Ricciardo gick om Mercedesföraren Nico Rosberg och tog ledningen med bara två varv kvar medan Sebastian Vettel, Red Bull, körde in på tredje plats. De tre på podiet använde alla en tvåstoppsstrategi. Högst placerade enstoppare var Force Indias Nico Hülkenberg på femte plats. Han startade på mjuka däck och gjorde en 41 varv lång stint innan han bytte till supermjuka däck för avslutningen av racet. Hülkenbergs teamkollega Sergio Perez gjorde också bara ett stopp, exakt mitt i tävlingen, på 35:e varvet för att lägga på ett set supermjuka däck. Perez och Williamsföraren Felipe Massa kämpade sedan i slutet om en möjlig pallplats, men körde ihop på sista varvet och tvingades båda bryta. Kraschen medförde att racet avslutades bakom säkerhetsbil. Perez och Massa använde dock mycket framgångsrika strategier som gjorde att de hade chans till pallplaceringar, genom att på slutet ha fräschare däck än konkurrenterna. Säkerhetsbilsperioden under 8 varv precis i början av tävlingen gjorde att teamen kunde ändra sina uppgjorda strategier och minimera däckslitaget under den del av racet då bilarna är fulltankade och som tyngst. Slitaget för båda gummiblandningarna var generellt lågt, trots att bantemperaturerna låg över 45 grader och lufttemperaturen över 30.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Återigen blev Kanadas GP en spännande tävling, den här gången i hög värme, något som ledde till många intressanta däckstrategier. Racet blev fullt av action och vi fick se många förare som improviserade för att använda däcktaktiken till sin fördel. Grattis till Daniel Ricciardo för hans första F1-seger efter ett minnesvärt race. Grattis också till Force India, som ofta valt annorlunda däckstrategier jämfört med konkurenterna under sin tid i Formel 1. Här i Kanada ledde detta till ett bra resultat, som kunde blivit ännu bättre om inte Perez kraschat på slutet. Detta demonstrerar återigen hur däckstrategier kan användas för att tjäna placeringar.”

Pirellis Truth-O-Meter:

Vi förutspådde att det snabbaste alternativet var en tvåstoppstrategi: start på supermjuka däck, byte till mjuka på 13:e varvet och sedan mjuka igen på varv 41. Detta var mer eller mindre vad som skedde: Ricciardo gjorde sitt första stopp på 14:e varvet för sitt första set mjuka och sedan nästa stopp på varv 38. Strategien med supermjuk-mjuk-mjuk användes av alla i topp 10 förutom Hulkenberg.

Nyheter kring F1 och annan info från Pirelli hittar du också på vår webbplats

• Motorsport