Österrikes GP på nygammal bana innebär nya utmaningar

Österrikes Grand Prix kördes senast 2003 på A1 Ring, elva år senare har banan modifierats och går nu under namnet Red Bull Ring. Till årets åttonde VM-tävling har Pirelli med sig kombinationen mjuka och supermjuka däck för tredje racet i rad. Red Bull Ring är dock en annorlunda bana jämfört med dem i Monaco och Kanada, här finns två långa raksträckor och till största delen tvära kurvor.

Snitthastigheten är relativt låg och förarna måste lita till mekaniskt grepp från däcken snarare än aerodynamik. F1-teamen har inte testkört på denna bana och helgens tävling innebär ett steg in i det okända för team och förare.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Det är alltid spännade att komma till en ny bana: alla startar på noll och de team och förare som snabbast anpassar sig till de nya förhållandena kommer ligga i toppen. Med utgångspunkt från asfaltsprover och inspektioner som våra ingenjörer gjort, tror vi att våra två mjukaste gummiblandningar kommer leverera den bästa kompromissen mellan snabbhet och grepp på en bana där teamen kommer köra med hög downforce. Ett intressant frågetecken kommer bli vädret, området är känt för sina ostadiga väderförhållanden. Som på alla nya banor kommer arbetet som görs under friträningarna bli speciellt viktigt. Teamen kommer försöka samla in så mycket information som möjligt under träningspassen på fredag och lördag, med test av hur olika set-ups och bränslemängder påverkar däckens uppträdande. Detta är nyckeln till strategierna under kval och race. Våra datasimuleringar pekar mot ett tvåstoppsrace, men faktorer som väderförhållanden och banans grepputveckling kan vi egentligen utvärdera först efter friträningarna.”

Jean Alesi: ”Banan i Spielberg är tillbaka i VM-sammanhang, med några modifieringar som förarna får lära sig under de fria träningarna på fredag. I stort sett är banan sig lik och en sak som riktigt bra är nivåskillnaderna som gör det till en väldigt rolig bana för förarna. En tricksig detalj är att alla inbromsningar sker i uppförsbacke, något som gör det svårt att köra om. Jag minns en rolig detalj från förr: Man sade att korna runt banan inte producerade mjölk på en vecka på grund av ljudet från F1-bilarna. Nu när de låter mycket mindre kan vi kanske hoppas på mjölkstopp bara under några dagar...”

Banan ur däcksynpunkt

Varvet bjuder på en kombination av långsamma kurvor och högfartssektioner. Traction och sidokrafter ger medium till höga påfrestningar på däcken, framförallt i kurvorna 5 och 6.

Red Bull Ring kräver maximal downforce för att försöka skapa så mycket aerodynamiskt grepp som möjligt på en bana med låg snitthastighet. Det höga marktrycket gör att bilarna utsätts för starkare vertikala krafter som i kombination med sidokrafterna i kurvorna medför annorlunda påfrestningar på däcken.

Det supermjuka däcket ger max prestanda även i låga yttertemperaturer medan det mjuka fungerar bättre i högre värme och tål tuffare banförhållanden. temperaturen i Spielberg kan variera men ligger normalt kring 22 grader, risken för regn är dock hög.

Banans asfalt är mycket slät eftersom man renoverat här nyligen. Detta innebär att bilarna kommer sladda mycket, speciellt i början av helgen, något som kan ge graining.

Teamen kommer besluta om strategier när de väl är på plats och har fått fram data från friträningarna, men start på supermjuk blandning följt av två stints på mjuk borde vara det populäraste alternativet.

Mer information kring Spielberg och de unika krav banan ställer på däcken finns på denna färska animerade 3D-video från Pirelli. Filmen är fri för användning i media.

Nyheter kring F1 och annan info från Pirelli hittar du på vår webbplats

• premiär