Första officiella Formel 1-testen på Jerez med Pirellis nya däck för säsongen 2013

F1-teamen får första smakprovet av Pirellis däck för årets säsong när de första officiella testerna körs på Jerez i södra Spanien 5-8 februari. Redan vid fredagsträningen till Brasiliens GP förra hösten fick man visserligen för första gången känna på dessa däck, men i Jerez är det för första gången dags att grundligt testa hela sortimentet av årets gummiblandningar.

Det första teamen kommer märka är att 2013 års däck ger en större tidsdifferens mellan de olika blandningarna och snabbare varvtider totalt, uppemot en halv sekund per varv jämfört med förra året. Det är också premiär för en helt ny färg: P Zero Orange, som ersätter det hårdaste däcket, Silver. De nya färgmarkeringarna gör det också enklare att skilja de olika gummiblandningarna åt.

Piellis Motorsportchef Paul Hembery: ”Försäsongstesterna är en viktig möjlighet för teamen att få däcken att fungera på årets nya bilar. Eftersom testdagarna är mycket begränsade är jobbet man gör nu avgörande för att förstå hur däcken kommer fungera under resten av säsongen. Många nya bilar körs också för första gången och det blir fyra dagar fyllda av extremt hårt arbete. Teamen kommer få testa däck som är avgjort annorlunda jämfört med de vi använde förra säsongen. Alla P Zerodäcken har uppdaterats och har nu mjukare gummiblandningar, med högre prestanda via ökat grepp och bättre traction. En förändrad konstruktion ger nu ett större däcksavtryck mot underlaget. När teamen åker hem på torsdag har de fått möjligheten att lära känna karaktären hos våra nya däck.”

Testfakta:

- På Jerez får varje bil max 35 uppsättningar av Pirelli P Zero i gummiblandningarna mjuk, hård och medium tillsammans med våt- och Intermediatedäcken Cinturato om det skulle regna. Blandningen Supersoft kommer dock inte användas på Jerez eftersom banan inte passar för detta däck.

- Teamen har totalt max 100 set däck per bil att använda under årets tester och teamen väljer själva hur gummiblandningarna skall utnyttjas.

- Jerez är en 4,428 km lång bana som har en del riktigt långsamma partier kombinerat med flera medelsnabba- och fullfartskurvor, något som ställer stora krav på främst bakdäcken. Dessa får jobba hårt för att leverera traction under skiftande förhållanden.

- Årets reglemente är i stort sett oförändrat jämfört med säsongen 2012, dock har modifieringarna av däcken med framförallt en stabilare konstruktion gjort att en uppsättning däck är ca 2 kilo tyngre. Detta har kompenserats med en lika stor viktminskning hos bilarna.

- Asfalten på Jerez är strävare än på andra banor som används under året och högt slitage förväntas under testerna.

Pirelli

Företaget grundades 1872 och är den femte största däcktillverkaren i världen sett till försäljning. Pirelli finns i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck, tack vare sitt engagemang i forskning och utveckling. Det är ett område där företaget varje år investerar cirka 3 procent av de totala intäkterna (5.6 miljarder euro 2011) eller 7 procent av intäkterna från premiumsegmentet, vilket gör Pirelli till en av däckindustrins främsta forskningsföretag. Syftet är att löpande förbättra prestanda och säkerhet med minimerad miljöpåverkan.

Länkar:

_http://www.pirelli.com/msite/motorsport/site/index.php