Henning Sohlberg premiärkör Pirelli i Svenska Rallyt

Det blir comeback för Pirelli och premiär för däckföretagets nya generation WRC-rallydäck i Svenska Rallyt. Norske toppföraren Henning Sohlberg tävlar med de nya rallydäcken Sottozero Ice på sin Ford Fiesta RS WRC. Ytterligare sju privatteam kör för Pirelli.

– Jag är verkligen glad över att få köra på Pirelli och att börja på ett nytt kapitel. Jag har alltid haft en fantastisk känsla för Pirellidäck. Som många andra förare också har sagt så är det väldigt precisa däck som ger mycket bra kontroll och det hoppas jag kommer att ge mig ett övertag i Sverige, säger Henning Sohlberg.

– Under hela min karriär har jag aldrig haft möjlighet att göra några tester men med Pirellidäcken kan jag bara sätta mig i bilen och köra och vara snabb direkt. Jag har ju inte kört på ett år så jag är lite rostig, men jag tror att jag har de bästa däcken i rallyt. Jag ser verkligen fram emot detta.

Däcket betyder oerhört mycket i Svenska Rallyt vars specialsträckor är tuffa mot däcken och består av flera lager med snö, is och grus. Förarna behöver lita på att deras dubbdäck behåller sitt fäste på de både lösa och isiga underlagen. De står inför 329 km tuff fullfartskörning över 24 specialsträckor.

Pirellis Sottozero Ice är speciellt framtagna för Svenska rallyt och har 380 dubbar med Tungsten-spetsar och ett utstick på 7 mm, och sitter fast i däcket genom en särskild vulkaniseringsprocess som är patenterad av Pirelli, för att förhindra dubblossning. Sottozero Ice kommer i dimensionen 205/65-15, så att de kan monteras på samma fälgar som grusdäcken. Det är en kompromiss mellan de traditionella smala snödäcken och dimensionerna för grusfälgar.

Det för Sottozero Ice närmare Pirelli’s vanliga vägdäck, som alla bygger på erfarenheterna från motorsport. Men till skillnad från andra tävlingsdäck så har Sottozero Ice även gummiblandningar för extrem kyla, så kallt som 30 minusgrader.

Föutom 41-årige norrmannen Sohlberg kommer Pirelli att stödja en rad privat- och kundteam med däck och däckservice, bland annat tävlande i WRC2-klassen, Lorenzo Bertelli (2:a i WRC2 i sin Ford Fiesta R5-debut i Monte Carlo), norske Anders Grondal (Subaru Impreza), Valeriy Gorban (Mini S2000), Jourdan Serderidis (Ford Fiesta R5), Gianluca Linari (Subaru Impreza), Fabio Frisiero (Peugeot 207 S2000) and Joan Font (Mitsubishi Lancer).

WRC och WRC2-förare tillåts använda 24 däck för hela rallyt enligt senaste reglerna, plus fyra för shakedownsträckan. Bara en gummiblandning och ett mönster är tillåtet för Sverige.

Pirellis chefsdäckingenjör Matteo Braga säger:

– Sverige är vår andra tävling sedan comebacken och vi fokuserar i år på kundtävlingsteamen, men det kommer att bli en av de tuffaste tävlingarna på hela året. Vi har också för första gången däcken på en WRC-bil, som körs i ett privatteam av Hening Sohlberg. Efter en lovande start i Monte Carlo med pallplats i WRC2 och seger

• svenska rallyt
  • henning solberg