Mercedes säkrar första VM-titeln med Pirelli

Seger för Lewis Hamilton och en andraplats för Nico Rosberg i det första ryska GP:t. Det ledde till Mercedes första konstruktörstitel med Pirelli. Juan Manuel Fangio körde Mercedes när han tog VM-titeln 1954, under denna säsong körde han också en Maserati med Pirellidäck. Dock är det första gången som Mercedes vunnit VM-titeln för konstruktörer sedan mästerskapet instiftades 1958.

Hamilton startade från pole position och vann racet, men Rosbergs prestation var om möjligt ännu starkare eftersom han gjorde ett byte från de mjuka, gulmarkerade P Zero till P Zero medium med vit dekor redan på första varvet efter att ha fått en bromsplatta på ett av däcken. Tysken körde sedan hela 52 varv – mer än 30 mil – på ett set däck, sedan han kommit ut på 20:e plats efter depåstoppet. Rosberg satte sitt snabbaste varv i racet när bara ett varv återstod. Saubers Adrian Sutil körde också ett långt stint på 40 varv med sitt första set mjuka däck, något som understryker hur lågt däckslitaget var på banan i Sochi.

Majoriteten av förarna startade på mjuka däck, högst upp av de som valde medium var Force Indias Sergio Perez på 12:e ruta. Perez körde 23 varv på sitt första set däck innan han bytte till den snabbare mjuka gummiblandningen och kunde avancera flera placeringar i slutet av racet och nå en fin 10:e plats. Han kämpade bl a mot Williamsföraren Felipe Massa, den högst placerade tvåstopparen, som blev 11:a efter att ha startat som 18:e.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Slitage och prestandaförlust låg på extremt låga nivåer på den helt nya banan och de flesta förare kunde använda enstoppstrategier, Nico Rosberg körde dessutom hem en andraplats efter att ha kört 52 varv på ett set däck. Gratulationer till Mercedes första konstruktionstitel och vi ser nu fram mot  fortsättningen av kampen om förar-VM. Tävlingen här var mycket välorganiserad och vi har känt oss väldigt välkomna på den här fina banan.

Pirellis Truth-O-Meter:

Vi förutsåg ett stopp som den den snabbaste strategin för tävlingen över 53 varv: start på mjuka däck och byte på varv 34 till medium, som sedan skulle räcka in i mål. Hamilton följde en strategi som kom nära, han gjorde sitt stopp och bytte från mjuka till medium på 30:e varvet.

Nyheter kring F1 och annan info från Pirelli hittar du också på vår webbplats.

• Motorsport