Nytt komplett vinterdäcksortiment stärker Pirelli i hela Norden

Med en ny generation nordiska dubbfria och dubbade vinterdäck stärker Pirelli nu sitt grepp om däckmarknaden i Norden.
– Vi har ett komplett sortiment vinterprodukter för både personbilar och tyngre fordon och kan nu tillgodose marknadens ökande behov av premiumdäck för säkrare vinterkörning, säger Pär Landberg, vd för Pirelli Tyres Nordic.

Introduktionen av Pirellis nya nordiska dubbfria friktionsdäck Ice Zero FR i Älvsbyn i mars, markerar en viktig milstolpe för det klassiska däckvarumärket. Efter intensivt utvecklingsarbete de senaste åren har bolaget nu ett komplett sortiment vinterdäck för alla biltyper och vinterförhållanden.

För två år sedan lanserades det helt nya dubbade nordiska vinterdäcket Ice Zero, med den nya revolutionerande dubbelt så stora dubben, byggd på Pirellis egen Dual Stud Technology.

Ice Zero har blivit en stor försäljningssuccé och blev också testvinnare och ett av toppdäcken i flera av de nordiska tidningarnas vinterdäcktester. I år har Pirelli utökat med en mängd nya dimensioner av sitt nya dubbdäck.

Med årets världsnyhet, det nordiska friktionsdäcket Ice Zero FR, har Pirelli nu en komplett nordisk vinterdäckserie, tillsammans med det hyllade dubbfria däcket Ice Control.

Men utöver den nya nordiska vinterdäckgenerationen erbjuder Pirelli även nyutvecklade europeiska dubbfria vinterdäck, Sottozero 3. Det är anpassat för sydligare vinterförhållanden och motorvägar, men har fått nya snö- och isegenskaper som har närmat sig nordiska vinterdäck.

Pirelli är även nydanare med en helt ny vinterdäckserie till tunga fordon, FW:01TM och TW:01TM, som ökar prestandan och säkerheten vid svåra vinterförhållanden.

– Vi fokuserar nu på att öka våra marknadsandelar för premiumvinterdäck i såväl Sverige, som Norge och Finland. En viktig kundgrupp för oss är bilhandeln, vars däckförsäljning till stor del består av vinterdäck, säger Pär Landberg.

Pirelli har de senaste två åren även satsat på en ny och starkare nordisk organisation med gedigen erfarenhet för att möta marknadens nya krav.

– En av våra huvuduppgifter på marknaden är att öka konsumenternas och däck- och bilhandelns kunskap om vinterdäck. Det är viktigt att veta hur man väljer rätt vinterdäck för sin bil och körning eftersom skillnaderna mellan däck och vinterförhållanden även inom länderna är stora. Där har vi som däckföretag ett ansvar att bidra med information som kan öka handelns och bilisternas kunskap och säkerheten på vägarna, menar Pär Landberg.

• pär landberg
  • pirelli ice zero fr