Soft och supersoft för kvällsracet i Singapore

Efter Monza, där Pirellis två hårdaste gummiblandningar användes, är det nu dags för Formel 1-teamen att åka till Singapore, där de mjukaste däcken är det som gäller: P Zero mjuk med gul dekor och P Zero supermjuk med röd märkning. Singapore är ett stadsrace, men ett annorlunda sådant. Racet körs på natten, något som innebär att ban- och lufttemperaturerna utvecklas på ett annat sätt än under en normal Grand Prix-helg. Däremot är det inte tal om några låga temperaturer och banans sträckning i hjärtat av storstaden Singapore tillsammans med värmen gör att detta är ett av årets mest krävande race för förarna.

Bra grepp vid acceleration och i bromszonerna är nyckelfaktorer på stadsbanan Marina Bay Street Circuit, som också är ojämn vilket gör det svårt att hitta konsekvent grepp. Dessutom finns de vanliga stadsbaneinslagen: målade linjer och brunnslock som kan ställa till det för förarna och däcken. Singapore har flest kurvor av alla GP-banor, något som förstås också gör det tufft för däcken.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Det är alltid ett stort nöje för oss att komma hit till Singapore, som är säsongens mest spektakulära tävling. Racing under strålkastarljus i en stad som vibrerar av liv skapar en fantastisk atmosfär som visar upp Formel 1 när det är som bäst. Ett nattrace påverkar förstås däcken och vi har valt de två mjukaste däcken i sortimentet för att ge snabb uppvärmning och hög nivå av mekaniskt grepp, viktiga faktorer på en stadsbana. Däckvalet är faktiskt ett steg mjukare än förra året - då det var medium och supermjuk som gällde. Detta lär leda till intressanta däckstrategier där teamen kan dra full fördel av prestandan som bjuds. Risken för säkerhetsbil är hög, så varje tänkbar strategi måste vara tillräckligt flexibel för att kunna hantera de situationer som uppstår. Eftersom slutet av mästerskapet nu närmar sig pekar allt på att vi får ett spännande och svårförutsägbart race.”

Jean Alesi: ”Jag har aldrig tävlat i Singapore men min uppfattning är att banan är lite som Monaco, där ett enkelt misstag kan resultera i absolut katastrof, med tanke på hur lite avåkningszoner det finns här. Du måste också räkna med hettan och den höga luftfuktigheten, plus att du kör på natten men fortfarande lever enligt europeisk tid. Det är alltså lätt att föreställa sig hur fysiskt krävande tävlingen kan vara för förarna. Ur teknisk synvinkel är det viktigaste att du har en bil med bästa möjliga traction. Det är förstås viktigt att se efter bakdäcken, annars förlorar du massor av tid ut ur kurvorna - som nästan alla är långsamma i Singapore  - och detta kan verkligen förstöra ditt race om du inte är försiktig.”

Banan ur däcksynpunkt

Singapore handlar bara om acceleration och inbromsningar. Framförallt bakdäcken får jobba hårt i utgångarna ur de långsamma kurvorna och speciellt vänster bak, som måste hantera både sid- och längsgående krafter vid acceleration. Den ojämna banan, som ju består av allmän väg, gör också att  greppet vid acceleration ytterligare försämras.

Det supermjuka däcket fungerar som bäst vid lägre arbetstemperatur och kan ge optimalt grepp även vid kallare väder. Det mjuka å sin sida passar bättre vid högre temperaturer, normalt i Singapore ligger dessa runt 30-35 grader och man har hittills aldrig kört tävlingen i regn.

Asfalten i Singapore är strävare än på de flesta andra stadsbanor och det tar dessutom lång tid för underlaget att bli greppigare av gummit som läggs ner från däcken, något som är vanligt på icke-permanenta banor. Regnskurar är vanligt sent på eftermiddagarna och dessa brukar också skölja bort nedlagt gummi från banan.

Vinnarstrategin förra året var en tvåstoppare, Red Bulls Sebastian Vettel stannade på varv 17 och 44. Tysken startade på supersoft, bytte till medium och avslutade racet på ytterligare ett set supersoft.

Mer information om Singapore och de unika krav som detta race ställer på däcken finns på den nya animerade video som producerats av Pirelli. Den är som vanligt fri för användning i media

Titta in på P Zero Magazine. Pirellis nya webbmagasin P Zero Magazine innehåller mer fakta om Singapores Grand Prix, liksom annat som har hänt och händer i Pirellis värld. Här finns filmer och interaktivt innehåll som kontinuerligt uppdateras under Grand Prix-helgen.

Nyheter kring F1 och annan info från Pirelli hittar du också på vår webbplats.

• Motorsport

• singapores gp