Test av 2014 års F1-däck under fredagsträningarna till årets sista Grand Prix

Sista racet i årets Formel 1-VM går i helgen på den legendariska Interlagosbanan i Brasilien. Däckvalet till tävlingen är Pirelli P Zero i gummiblandningarna hård - med orange dekor - och medium - med vit märkning. Brasiliens GP blir också en möjlighet för teamen att testa prototypdäcken inför säsongen 2014, som innebär mängder av förändringar i det tekniska reglementet, bl a kommer karaktären hos de motorer som skall användas nästa år ha stor inverkan på däcken. Till fredagsträningarna får varje bil två extra set av mediumdäck som tillverkats med den konstruktion och profil som gäller 2014.

Paul Hembery: ”Vi valde hårda och mediumdäck till Brasiliens GP och de varierande förhållandena på den berömda Interlagosbanan, där vi alltid fått ett fantastiskt välkomnande från den otroligt entusiastiska publiken. Det finns flera saker att hålla ögonen på i Brasisliens GP: trots att banan asfalterades om för några år sedan är den fortfarande rätt ojämn, något som gör jobbet hårdare för förarna och däcken, som har svårt att hitta grepp. Precis som förra året ger vi teamen möjlighet att testa nästa års däck på fredagen, med tanke på alla de tekniska regeländringar som kommer gälla från 2014. Brasilien är faktiskt Pirellis största marknad, så vi ser verkligen fram mot att komma tillbaks dit, dessutom till en tävling som är finalen på en teknisk era i F1.”

Jean Alesi: ”Interlagos är en bana där föraren verkligen känner sig involverad. Det kanske låter konstigt, men på vissa banor kör du i princip bara mellan en uppsättning kurvor medan Interlagos är en enda lång upplevelse. Trots att banan asfalterats om flera gånger är den fortfarande ojämn, med flera stora kompressioner. Dessutom kör man motsols, så det frestar på mycket fysiskt. Jag älskar känslan och atmosfären här, publiken är absolut fantastisk och det är ett riktigt bra ställe att köra tävling på. Självklart är det också ett mycket viktigt race för Pirelli med den stora brasilianska marknaden, jag minns från min tid i F1 att Nelson Piquet ägde ett däckföretag i Brasilien och var inblandad i marknadsföringsarbete kring vikten att välja rätt däck. Vädret här är alltid ombytligt och man måste vara beredd på allt. Nyckeln till att göra snabba varv är att snabbt hitta rätt rytm, gör du det kan du minimera däckslitaget och få bra fart”

Banan ur däcksynpunkt

Viktigt är att få bra traction, dvs omställningen från inbromsning till full acceleration. Interlagos är ganska snäll mot bromsarna och det gäller att hålla momentet i kurvorna.

Setupen brukar bli en kompromiss, här finns en lång uppförsbacke mot start/mål som gör det viktigt att ha bra effekt - en utmaning i sig eftersom banan ligger på relativt hög höjd - och hög toppfart, samtidigt som den kurviga delen på innerplan kräver mer downforce. Sista sektorn är den viktigaste för att få till en bra varvtid.

Variationer i underlaget gör att optimalt grepp och bra downforce är extremt viktigt, speciellt som kurvorna har varierande camber. Kurva 14, den långsammaste, är ett bra exempel på banans tekniska utmaningar. Här bromsar förarna hårt i motlut och svänger sedan in i kurvan, utgången kräver att man försiktigt ger gas för att undvika hjulspinn.

Interlagos har det näst kortaste varvet efter Monaco, asfalten är ojämn och här finns stora höjdskillnader. Regn är vanligt under Brasiliens Grand Prix, något som ytterligare ökar på utmaningen hos en bana som är känd för att både vara fysiskt krävande för förarna och hård mot bilarna.

McLarens Jenson Button vann racet förra året, som avgjordes i blandade väderförhållanden. Button använde en tvåstoppstrategi och nyckeln till framgången var att han stannade kvar ute på banan med slicks trots att det regnade. Vädret gjorde att variationen på strategier var stor, några förare gjorde totalt fyra stopp.

Mer information finns i denna 3D-video - för fri användning i media - där Pirellis Mario Isola berättar om Brasiliens GP och hur Interlagosbanan påverkar däcken samt karaktären hos 2014 års däck.

• interlagos