Tvåstoppstrategi Mercedes vinnarrecept i Österrikes GP

Effektiv racestrategi blev nyckeln till seger för Mercedesföraren Nico Rosberg i Österrikes Grand Prix. Tysken startade trea på griden bakom de båda Williamsbilarna, men gjorde sitt första depåstopp före dessa och kunde sedan utnyttja fördelen av sina nya däck - en så kallad ”undercut” - och ta ledningen efter första omgången depåstopp.

Rosbergs teamkamrat Lewis Hamilton använde samma strategi med ännu bättre resultat, han startade från nionde startruta på supermjuka, rödmarkerade P Zero och gjorde sedan två stints på de mjuka P Zero-däcken med gul dekor. Hamilton blev tvåa bara 1,9 sekunder efter Rosberg och de båda Mercedesförarna hade en hård kamp under slutet av racet, medan finländaren Valtteri Bottas tog sin första podiumplacering med en tredjeplats, bara åtta sekunder bakom vinnaren.

Force Indias Sergio Perez startade från 15:e ruta på mjuka däck och gjorde sitt första stopp på varv 29, därefter ytterligare ett stint på mjuka och som avslutning ett pass på den snabba, supermjuka gummiblandningen. Denna annorlunda taktik jämfört med de flesta andra förare förde upp honom till en 6:e plats i mål.

Trots bantemperaturer på över 40 grader kunde de båda Marussiaförarna Jules Bianchi och Max Chilton tillsammans med Caterhams Kamui Kobayashi genomföra racet med bara ett depåstopp

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Däckprestandan var helt i linje med våra förväntningar idag, trots värmen. Denna gjorde dock att däcken tappade effektivitet i högre grad än förut, men annars var det ett normalt tvåstoppsrace, ett stopp var en lite för ambitiös målsättning för de flesta. Vi fick se ett underhållande Grand Prix där däckstrategierna var mycket viktiga, och det är förstås alltid roligt att se ett nytt ansikte på podiet. Grattis till Valtteri och Williams, samt förstås till Mercedes, för mycket bra insatser hela helgen.”

Pirellis Truth-O-Meter:

Vårt tips för en tvåstoppare var: start på supermjuka däck, byte till mjuka på 13:e varvet och mjuka igen på varv 42. Rosberg gjorde sina stopp lite tidigare än vi väntat, på 11:e och 40:e varvet, men följde denna strategi.

Nyheter kring F1 och annan info från Pirelli hittar du på vår webbplats

• nico rosberg