Tuffaste tävlingen för däcken under F1-säsongen på Silverstone

Formel 1-VM går i helgen vidare med Englands GP på klassiska Silverstone, ”the home of British motorsport”. England, och framförallt omgivningarna runt banan, är hemmabas för åtta av F1-teamen och även ett andra hem för Pirelli. I Didcot, runt en timmes resa från anläggningen ligger det italienska däckföretagets logistikcenter.

Banan är en av de snabbaste under året och utsätter däcken för höga påfrestningar. Dessutom brukar vädret vara ostadigt med hög risk för regn under helgen och stora variationer när det gäller temperaturer och vindstyrkor. Detta kan göra det svårt för teamen att använda data från friträningarna till själva racet. Pirelli har med sig de två hårdaste gummiblandningarna i sortimentet för att matcha den tuffa asfaltslingan, P Zero hård med orange dekor samt det vitmarkerade P Zero medium.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Silverstone är en av de stora tävlingarna under året, en riktig klassiker och alltid spännande för förare och publik tack vare de höga hastigheterna. De brittiska fansen är bland de kunnigaste och mest entusiastiska och det är absolut fantastiskt att se dem i full styrka runt banan, oavsett väder. Och vädret är förstås alltid ett samtalsämne på Silverstone, här kan vi få allt ifrån strålande sol till skyfall. Därför är förmågan att göra snabba strategiska beslut baserade på skiftande omständigheter mycket viktigt här, du kan inte alltid lita på insamlad data. Vi har tagit med oss de två hårdaste däcken och de bör passa helgens förhållanden. Efter racet ser vi också fram mot den sista däcktesten under pågående säsong, då vi kan fortsätta med vårt utvecklingsarbete. Ferrari och Marussia kör för oss på tisdag som är första testdag, medan Red Bull och Lotus kör onsdag.”

Jean Alesi, Pirellis förarcoach: ”Silverstone är en av de historiska platserna i F1, men banan var helt annorlunda fram till bara några år sedan. Då fanns i princip bara sex kurvor inklusive Stowe, som man tog i galna hastigheter. Nu har man byggt om en hel del och jag har kört den nya banan med GT-bilar. Fortfarande kör man på den absoluta gränsen på några ställen. Becketts är en serie kurvor som du fortfarande tar i full fart, precis som det var förr. Du behöver en perfekt balanserad bil och däck som hjälper dig att tjäna dyrbara tiondelar för att kunna hålla ett högt, jämnt tempo under det mycket krävande racet. Banan har en fin rytm och tar mer på psyket än på kroppen.

Banan ur däcksynpunkt

Teamen brukar köra med med hög till medium downforce för att nå högsta möjliga fart i de snabba, svepande kurvorna under första halvan av varvet. Dessa inställningar är inte ett handikapp på rakorna eftersom dessa är rätt korta. Under varvet är bromszonerna också korta, något som gör omkörningar till en utmaning.

Silverstone ger höga påfrestningar på däcken, med snabba, svepande kurvor som utsätter dem för krafter i olika riktningar, ibland samtidigt. De längsgående krafterna toppar på 5 G och däckens yta kan nå temperaturer på över 110 °C.

Mediumdäcket har en gummiblandning som arbetar som bäst i ett lägre temperaturområde och ger optimal prestanda även i kallt väder. Det hårda däcket behöver högre arbetstemperatur och passar bra i hög värme och under tuffare banförhållanden. Silverstone brukar bjuda på rejält skiftande väder och bantemperaturen kan variera upp till 15 °C mellan sessionerna, något som gör det svårt att välja strategi.

Grepputvecklingen är ingen stor faktor under Englands GP, banan används relativt mycket under hela säsongen och F1-racets alla supportklasser gör dessutom att greppet i asfalten är bra redan från starten av helgen.

Vinnande strategi förra året var två depåstopp, Sebastian Vettel körde två stints på mediumblandningen och ett på den hårda. Han vann med sin Red Bull efter att ha startat trea på griden.

Mer information om Silverstone och hur banan påverkar däcken finns på en ny animerad 3D-video från Pirelli. Den är fri för användning i media och hittas på denna länk