Vettel väljer rätt däckstrategi och blir världsmästare

Red Bulls Sebastian Vettel blev den yngste föraren att ta fyra raka VM-titlar genom att vinna Indiens Grand Prix. Han blir den fjärde i historien att lyckas med denna bedrift, som tre gånger tidigare uppnåtts med hjälp av Pirellidäck. Vettel vann genom en tvåstoppstrategi, han startade på gulmarkerade P Zero i mjuk gummiblandning och gjorde sedan två stints på P Zero medium, vit dekor.

Segern idag innebär också att tysken vunnit alla de tre Grand Prix som körts i Indien så här långt. Topp tio i startfältet använde blandade strategier och sex förare inklusive Vettel, som stod på pole position, startade på mjuka däck medan fyra använde mediumdäcken från start. Mark Webber med sin Red Bull var den högst placerade - fjärde startruta - att starta på de hårdare däcken. Ingen förare har tidigare under året startat så högt upp efter att ha kvalat med den hårdare gummiblandningen.

De första depåstoppen kom redan i slutet av första varvet, Force Indias Paul di Resta och Toro Rossos Jean-Eric Vergne dök in för att byta från mjuka- till mediumdäck. Vettel gjorde samma sak från ledning på varv två, Ferraris Felipe Massa tog då över förstaplatsen och blev därmed den andre förare i historien att leda Indiens Grand Prix, Vettel hade alltså haft ledningen under samtliga varv i de två tidigare tävlingarna. Massa gick i depå på åttonde varvet och Webber tog över ledningen, han gick sedan in varv 28 och bytte till mjuka däck. Vettel gick återigen upp i ledning för sedan att göra sitt sista byte, till medium, på 31:a varvet. Webber gick in varvet efter för ett set medium men tvingades sedan bryta med mekaniska problem på varv 39.

Pirellis Paul Hembery: ”Med ett rätt stort tidsgap mellan de båda gummiblandningarna blev strategierna extra viktiga i ett actionfyllt Indiens GP. Vi fick se olika taktik hela vägen genom startgriden, där ungefär hälften valde att starta på mjuka och hälften på medium. Många team valde olika strategi för sina båda bilar för att täcka upp för olika scenarier. Sebastian Vettels tidiga depåstopp gjorde att han kunde komma ut före de konkurrenter som valt samma däckstrategi medan Webber kunde tjäna placeringar genom att stanna ute längre, detta summerar bra hur de olika strategierna fungerade. Tyvärr såg vi att några team gick emot våra rekommendationer och använde däcken för längre stints än vi rått dem till. Dock måste vi förstås gratulera Sebastian och Red Bull till deras fjärde raka titel både i förar- och märkesmästerskapet. Ett bevis på vilken fantastisk kompetens de haft på alla områden under året, inklusive kunskapen att använda däcken och däckstrategierna för att komma först.”

Pirellis Truth-O-Meter:

Vi förutsåg en tvåstoppstrategi för Indiens Grand Prix och föreslog att den snabbaste strategin var att starta på mjuka däck, byta till medium på andra varvet för att sedan köra en sista stint på medium från 28:e varvet. Det här blev också ganska exakt vad Vettel gjorde, första stoppet kom mycket riktigt varv 2, andra stoppet dock på 31:a varvet, alltså två varv senare än vår prognos.

• sebastian vettel