Simon Sandberg vill fortsätta arbeta inom vården. Mogården är den arbetsplats som står högst på önskelistan. Foto: Helene Markström

Sommar med socialtjänsten: Simon valde vården framför restaurangbranschen

Från Umeå och restaurangbranschen till Piteå och äldreomsorgen. Simon Sandberg har arbetat sina första två månader som vårdbiträde på Mogården och trivs otroligt bra. Han är en av närmare 400 vikarier som arbetat inom Socialtjänsten i sommar.

Simon flyttade till Piteå i april för kärlekens skull. När Corona slog till var möjligheten liten att få ett nytt arbete inom restaurang, en bransch som Simon har fem års arbetslivserfarenhet av. Han valde istället att söka sig till vården via Socialtjänstens bemanningsenhet och fick ett vikariat på två månader på Mogården – ett särskilt boende för äldre.

– Jag trivs jättebra här, både med mina kollegor och de äldre. Det är ett demensboende så det är viktigt att kunna skapa en lugn atmosfär och lyssna på de som bor här, även om inte alla kan ha ett sammanhängande samtal, säger Simon.

Han har haft en pooltjänst och arbetat på alla 6 avdelningar under sitt vikariat.

– Simon är omtyckt av alla, han är så fin och behaglig i sitt sätt att vara. Han har fått så otroligt mycket beröm, säger Ramona Nilsson, enhetschef, Mogården som hoppas på att kunna erbjuda honom mera arbete i höst.

Om digital introduktion, visir som mode och en framtid inom vården
På grund av pandemin har introduktionen för nya vikarier skett genom en webbaserad utbildning istället för att samla många i samma rum. Simon tyckte att utbildningen var en bra ingång till vården:

– Den var lätt att förstå och gav en bra helhetsbild. Jag fick också lära mig många små knep som jag aldrig hade kunnat tänka ut själv.

Du är ny inom vården, hur har du upplevt arbetet med skyddsutrustning?
– Jag tycker att det har gått bra. Vi arbetar alltid med visir, både inomhus och ute. Det kan bli lite varmt ibland men det är inga problem. De som bor här tror att det är en modegrej som vi yngre har hittat på, det är pannbandet de ser mest, säger Simon och ler.

Vad har varit det bästa med att jobba på Mogården i sommar?
– Cheferna och samordnaren. De har varit väldigt engagerade och bryr sig om hur det går. De är ofta ute på avdelningarna. Och så har jag jättetrevliga kollegor. Jag tycker om alla, säger Simon.

Hur ser dina framtidsplaner ut?
– Jag planerar att stanna kvar inom vården. Jag vikarierar som personlig assistent just nu för ett privat bolag. Men helst av allt vill jag fortsätta arbeta på Mogården. Jag kommer stå kvar som timvikarie i höst och hoppas på att få arbeta mycket.

Presskontakt:
Helene Markström