Lisa Kejving, affärscoach Go Business Fotograf: Anders Westergren

Nationell föreläsning lyfter goda exempel på hållbara mikroföretag från norra Sverige

The CreARTive Sessions är en föreläsningsserie som streamas över hela Sverige för att inspirera kreatörer och entreprenörer inom kreativa branscher att lära av varandra. Nästa event står Go Business som värd för och eventet kommer att fokusera på hållbarhet. Tre Go Business-företagare är inbjudna till att dela med sig av sitt sätt att växa, utvecklas och göra business på ett hållbart sätt. Företagen som deltar är Agnes Asker, Asker Design, Tommie Lögdahl, NOWA Drops och Matilda Kjellmor och Johan Seger, Tivla Produktion.

- Idag när man pratar om hållbart företagande är det ofta stora företag som lyfts. I det här seminariet fokuserar vi på det lilla företaget, bolag som står i startgroparna och entreprenörer som erbjuder tjänster och upplevelser. Vi tror att det behövs fler förebilder inom det här segmentet. Många Go Business-företag har hållbarhet som en grundpelare i sin verksamhet, och vi hoppas att deras berättelser ska inspirera fler att hitta sina sätt att verka för en bättre och mer hållbar värld, säger Lisa Kejving, affärscoach på Go Business.

The creARTive Sessions arrangeras av CreARTive, en intresseorganisation för inkubatorer inom konstnärliga och kreativa näringar i Sverige, Go Business är en av totalt 11 medlemmar. Inom CreARTive samverkar inkubatorer för att stötta den kreativa industrin och lyfta viktiga frågor för branschen. Andra teman som föreläsningsserien belyser är entreprenörskap och innovation inom scenkonst, digitala processer i en annars analog värld och att arrangera tillgängligt och välkomnande.

- Företag inom den kulturella och kreativa sektorn bidrar redan idag till hållbarare, mer attraktiva och mer levande samhällen, städer, orter och regioner. Ett viktigt uppdrag som vi som stödaktör har är att ge entreprenörer i dessa branscher verktyg för att lyfta fram och förstärka alla de sätt som de bidrar till hållbar utveckling och stärker sociala och ekonomiska värden där de verkar. Det är en av många anledningar till att vi vill belysa det här området nu, berättar Lisa Kejving.

Om The CreARTive sessions

Detta event arrangeras av Go Business och är nummer två av fyra i höstens serie av The creARTive Sessions. Alla The creARTive Sessions arrangeras av medlemmarna i creARTive – en intresseorganisation för Sveriges inkubatorer för konst och kreativa näringar. Syftet med eventen är att göra det möjligt för kreatörer/entreprenörer och andra som är intresserade av konst, affärsutveckling och kreativa näringar att utbyta kunskaper, erfarenheter och fiffiga tips med varandra.

Eventet är tisdagen den 12 oktober, klockan 12-13 och här ansluter du till eventet: https://bit.ly/creartivesessions

Amanda Karlsson

Kommunikationsansvarig 070-396 95 49