Från vänster Ellinor Emilsson - driftsansvarig Containing Greens, Moa Johansson - vd Containing Greens  och Adrian Arrosamena Mellgren - teknikansvarig Containing Greens och Andreas Eklund - verksamhetschef Go Business
Från vänster Ellinor Emilsson - driftsansvarig Containing Greens, Moa Johansson - vd Containing Greens och Adrian Arrosamena Mellgren - teknikansvarig Containing Greens och Andreas Eklund - verksamhetschef Go Business

Norra Sverige i toppskiktet på listan över innovativast i EU

Nyligen presenterade EU-kommissionen årets innovationsindex som jämför EU-ländernas innovationskraft. Återigen utpekas Sverige som det mest innovativa landet i Europa, en position som Sverige har haft varje år sedan jämförelserna startade. Även norra Sverige ligger i ledande position i rankningen av regionernas innovationskraft. Andreas Eklund som är verksamhetschef för inkubatorn Go Business som stöttar just innovativa och kreativa företag i norra Sverige är inte förvånad.

- Kreativiteten och förmågan att tänka nytt och hållbart är oerhört stark i norr. Vi ser gång på gång bevis på entreprenörer med innovativa lösningar som bidrar till ett än mer attraktivt norra Sverige. Vi har ett starkt och mycket brett stödsystem där man som entreprenör har möjlighet att från många olika håll bredda sin kunskap, samla på sig olika infallsvinklar och få nya kunskaper längs vägen. Allt för att förbättra möjligheterna att lyckas med sitt företagande oavsett vision, säger Andreas Eklund, verksamhetschef Go Business som drivs av Piteå Science Park.

Ett företag som tagit del av flera delar av innovationsstödsystemet som finns i norra Sverige är Containing Greens. Ett startupföretag från Luleå som vunnit flera innovationspriser det senaste året. Deras affärsidé är att utveckla en teknik för spillvärmedrivna odlingsmoduler för året-runt-odling i subarktiska klimat som i dagsläget värms upp av datacenter. Odlingsmodulerna gör det möjligt för nordliga städer att öka sin självförsörjningsgrad, minska långa transporter och användning av vatten och bekämpningsmedel. Allt började som ett sommarjobb på LTU Business med en vision om att möjliggöra grönsaksodling året runt i Norrbotten.

- Att gå från att vara studenter på ett sommarjobb till att idag, 1 år senare driva ett aktiebolag med framgångar känns stort och viktigt men det hade inte varit möjligt utan allt det stöd vi fått. Norrbotten är en region där det händer mycket just nu och Containing Greens är ett företag att komma ihåg i den utvecklingen, säger Moa Johansson, vd Containing Greens.

Containing Greens har deltagit i Go Business för att utveckla sitt företag, fått support av LTU Business för att utveckla sin affärsidé, samarbetat med forskningsinstitutet RISE kring sitt Proof of concept och fått stöd av Nyföretagarcentrum Nord. Under året har företaget blivit utnämnda till Venture Cup Idea topp 20 i Sverige, topp 5 i norra regionen, vunnit innovationspriset W-power och deltagit i Agtech Challenge. Containing Greens drivs av Moa Johansson, Ellinor Emilsson och Adrian Arrosamena Mellgren, samtliga är studenter vid Luleå tekniska universitet.

Lista över fler entreprenörer som deltagit i Go Business program och uppmärksammats och vunnit priser för sina innovativa affärsidéer under de senaste åren:

Mer information om rankingen EU-kommissionens innovationsindex:

EU-kommissionen sammanställer varje år ett trettiotal olika indikatorer som tillsammans ska visa hur bra medlemsländerna är på forskning och innovation. På årets ranking kommer Sverige etta före Finland, Danmark och Belgien. Tillsammans får de fyra högsta betyg och klassas som ”innovationsledande länder”.

Läs mer om rapporten här: DocsRoom - European Commission (europa.eu)

Läs mer om rapporten för regionerna här: DocsRoom - European Commission (europa.eu)

Om Go Business som drivs av Piteå Science Park

Go Business erbjuder ett digitalt inkubatorstöd till företagare med innovativa affärsidéer verksamma inom kreativa och kulturella näringar och inom tjänstesektorn. Sedan starten har Go Business stöttat drygt 350 entreprenörer och av dessa är det 4 av 5 som fortfarande driver eget. Något att vara riktigt stolt över är att 91 procent av Go Business deltagare är så nöjda med inkubatorstödet att de skulle rekommendera andra att delta.

Piteå Science Park äger och driver Go Business som finansieras av Europeiska Regionala utvecklingsfonden, Region Norrbotten, Skellefteå kommun, Piteå kommun, Luleå kommun och Sparbanken Nord.

Amanda Karlsson

Kommunikationsansvarig 070-396 95 49