Anna Marklund, innovationsledare Piteå Science Park fotograf Maria Fäldt och Maria Blechingberg, seniorkonsult Esam

Piteå Science Park växlar upp sitt hållbarhetsarbete tillsammans med Esam

Nu startar Piteå Science Park ett samarbete med företaget Esam för att stärka sitt hållbarhetsarbete och för att jobba mer strategiskt mot FN:s globala mål för hållbar utveckling.

- Hållbarhet är och har alltid varit en central del av vårt arbete. Den här satsningen är ett sätt att kvalitetssäkra vårt hållbarhetsarbete både internt och mot våra kunder, säger Anna Marklund innovationsledare på Piteå Science Park och initiativtagare till satsningen.

Förnybar solenergi, framtidens fossilfria flygbränsle och ökad tillgänglighet till kultur är några av många fokusområden i de projekt som Piteå Science Park driver tillsammans med näringsliv, forskningsinstitut och akademi. Nu växlar man upp arbetet tillsammans med Esam och gör en inventering i bolaget för att säkerhetsställa att hållbarhet är integrerat i alla delar av verksamheten.

- Lösningen på framtidens stora utmaningar finns i mötet mellan olika kompetenser och det finns det gott om på Piteå Science Park. Vi har en viktig roll att fylla som kunskapsspridare och motivator, säger Anna Marklund.

En del i satsningen är att bidra till den hållbara utvecklingen genom att sprida kunskap till regionens små och medelstora bolag.

- Vi vill visa på hur små och medelstora bolag kan bidra till den hållbara utvecklingen och samtidigt växa och kunna växla ut det affärsmässigt, säger Anna Marklund.

- Hållbarhet lönar sig i längden. Klimatfrågan kommer starkt nu även för små och medelstora företag. Det är viktigt att vara steget före i sin hållbara affärsutveckling för att vara attraktiv både för kunder och som arbetsgivare, säger Maria Blechingberg, seniorkonsult Esam.

Mer information om Esam

Esam stödjer sina kunder i hållbar riktning genom processledning, utbildning, införande av ledningssystem, strategisk rådgivning, nätverksbyggande och export av svensk know-how inom hållbar utveckling. Esam tillhör pionjärerna på området och år 2020 passerade Esam 30 års erfarenhet av att utveckla företag, organisationer och regioner i hållbar riktning och därigenom bidra till ökad lönsamhet. www.esam.se

Amanda Karlsson

Kommunikationsansvarig 070-396 95 49