Karin Bodin och Anna Borgeryd från Polarbröd AB är årets entreprenörer i region Norr

Karin Bodin och Anna Borgeryd, Polarbröd AB, har utnämnts till de främsta entreprenörerna i region Norr i tävlingen EY Entrepreneur Of The Year. De kommer att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Stockholms Stadshus i januari.

Motiveringen från den oberoende juryn, som bestod av Maria Wallin Wållberg (Likvor AB), Martin Morin (Stimor Invest AB) och Ove Sigvardsson (TM Progress AB), löd:

Polarbröd AB sticker ut med tillväxt på bredden och hållbara relationer till medarbetare och samhälle. Klimatsmart produkt med miljardomsättning i sikt(e)!

– Polarbröd har under Annas och Karins ledning utvecklats till ett modernt företag som driver utvecklingen inom bland annat hållbarhets- och jämställdhetsfrågor, samtidigt som företaget ökat i både omsättning och lönsamhet, säger Maria Wallin Wållberg, juryordförande.

Sverigefinal i Stockholms Stadshus
Karin och Anna kommer nu att möta sex andra regionvinnare i Sverigefinalen i EY Entrepreneur Of The Year i Stockholms Stadshus den 30 januari. Den svenska vinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo under våren 2014. Entreprenörer från fler än 50 länder samlas då för att nätverka och tävla om titeln World Entrepreneur Of The Year.

Om EY Entrepreneur Of The Year
EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 50 länder. En extern jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year. Läs mer på www.eoy.se