Karl-Henrik Robèrt i Polarbröds styrelse

Karl-Henrik Robèrt i Polarbröds styrelse

I samband med att Kjell och Margareta Jonsson lämnar Polarbröds styrelse, kliver Karl-Henrik Robèrt in som ny styrelseledamot i Polarbröd.

Robèrt har en bakgrund som cancerforskare, är professor i strategisk hållbar utveckling och grundare av Det Naturliga Steget. Det Naturliga Steget är idag en internationell organisation som inspirerar beslutsfattare, företagare och akademin att stärka ekonomin genom att göra världen mer hållbar på ett strategiskt riktigt sätt. Enligt Robèrt är hållbar utveckling främst en kompetensfråga som börjar med att man kan definiera hållbarhet och förstå affärsnyttan. Sen krävs det ett ledarskap som kan samarbeta effektivt och systematiskt över sektors- och disciplin gränser.

– Hållbar utveckling handlar om att vara värdeskapande samtidigt som man inte förstör utan snarare stärker sociala och ekologiska system. Tyvärr behandlas icke-hållbarhet ofta som om det vore en fråga om inkomster på bekostnad av djupare värden. Detta trots att alla nu ser hur bankrutten sprider sig internationellt från bolag och städer till hela länder. Och det sker just för att sånt vi egentligen håller av, naturen och andra människor, inte blir strategiskt och skickligt hanterade. Det världen behöver idag, mer än någonting annat, är goda exempel på företag och kommuner och länder som lär sig hur man gör, dvs stärker sin ekonomi genom att vara relevanta på en alltmer hållbarhetsdriven marknad. Polarbröd är ett sådant gott exempel, och en klar röst i samhällsdebatten. Jag är stolt att vara i dess styrelse, säger Karl-Henrik Robèrt.

Polarbröd syfte är att skapa möjligheter att äta gott och sunt nu och i generationer.

– I vår familj har vi bakat bröd i fem generationer. Nu ställer vi oss frågan vad vi behöver göra för att kunna fortsätta minst fem generationer till. Världens matförsörjning i dag är inte långsiktigt hållbar. Även om vi är ett litet bageri i utkanten av världen så känner vi ett stort ansvar för detta. Vi vill göra vad vi kan för att bli mer uthålliga och har satt ambitiösa mål. Att nu få med Karl-Henrik Robèrt i detta arbete känns på samma gång fantastiskt och uppfordrande, säger Polarbröds vd Karin Bodin.

Efter bolagsstämman för året ser styrelsen i Polarbröd ut på följande sätt: Anna Borgeryd ordförande, Elisabet Nilsson Singh ledamot, Karin Bodin ledamot, Rikard Singh suppleant. Samtliga ur Polarbrödsfamiljen. Övriga ledamöter är Jonas Jalar, vd och ägare Arctic Falls, Anna Serner, vd Svenska Filminstitutet och Karl-Henrik Robèrt grundare av Det Naturliga Steget.