Skifte i Polarbröd AB:s styrelse

Skifte i Polarbröd AB:s styrelse

Curt Hardegård avgår från Polarbröd styrelse och lämnar över ordförandeklubban till koncernstrateg Anna Borgeryd, tillika femte generationens bagarbarn och en av döttrarna i det svenska familjeföretaget. VD för Polarbröd är systern Karin Bodin.

Affärsmannen Curt Hardegård klev in i styrelsen 1981 då företaget omsatte 17 miljoner och har allt sedan dess verkat som aktiv rådgivare och styrelseordförande i Polarbröd AB. Idag omsätter bolaget 711 miljoner och är kraftfullt innovationsföretag i livsmedelsbranschen. Han har varit en stark draghjälp i utvecklingen av det norrländska familjeföretaget.

Curt Hardegård var i början av åttiotalet något av en pionjär inom management-consulting. Hans erfarenheter från affärsutveckling inom stora svenska och utländska företag skulle komma väl till pass i det spirande Älvsbyföretaget. Kontrasten från den internationella affärsvärlden till familjeföretaget i Älvsbyn var påtaglig.

–        Miljön på Polarbröd var fas­cinerande. Här fann jag ett växande innovativt företag fullt av energi och handlingskraft, säger Curt Hardegård.

Curt har genom åren varit en stark draghjälp i Polarbröds utvecklingsarbete. Han påvisa­de tidigt behovet av att koppla Polarbröds starka inneboende innovationsrikedom till planering, riktning och framförhållning.

–        Curt har varit ett ovärderligt bollplank under Polarbröds hela utveckling, och vi hoppas kunna förvalta hans kunnande som en fortsatt klangbotten för företagets stra­tegiska beslutsfattande, säger Anna Borgeryd.

För ytterligare information:

Karin Bodin, VD Polarbröd. Tel: 010 450 60 01 kbn@polarbrod.se

Helena Rönnmark Informatör/kommunikatör.  Tel: 010 450 60 04 hrk@polarbrod.se

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Under de 38 år företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd, med cirka 400 anställda. 2010 omsatte företaget 711 miljoner kronor och bakade 36 277 ton bröd på de tre Polarbagerierna i Älvsbyn, Bredbyn och Omne.