Potatistårta från http://www.potatisitiden.se/potatistarta/

Fira Potatisens Dag 26 oktober

Ny Potatisrapport från Svensk Potatis

Potatis dag firas på fredag och i samband med det lanserar Svensk Potatis 2018 års potatisrapport.
Potatisrapporten ger en bild av trender, tendenser, vanor och attityder kring potatis i Sverige just nu. Femhundra personer mellan 18 och 70 år som är ett representativt urval av Sveriges befolkning har svarat på en webbaserad undersökning med hög kvalitet på svaren. Undersökningen genomfördes i augusti 2018.

Potatisrapporten visar svenskarnas vanor och attityder kring potatis just nu. Och den ger en sammanfattande och tydlig insikt: Potatis håller ställningarna på tallrikarna. Hela 98 procent av de svenska hushållen köper hem och äter potatis.

Det tycker vi på Svensk Potatis är glädjande. Det ger oss energi att fortsätta att informera om vår nyttiga, näringsrika, goda och variationsrika favoritknöl. Vi håller fanan högt för att främja potatis av hög SMAK-märkt kvalitet.
Vi hoppas att Potatisrapporten 2018 ska ge dig insikter, svar och aha-upplevelser som du kan ha nytta av. Exempelvis att varannan person i undersökningen anser att potatis är det mest hälsosamma alternativet av potatis, ris och pasta.

Enligt Jordbruksverkets statistikdatabas har konsumtionen av matpotatis under åren 2010-2016 ökat med 4 kg per person. Tillsammans med att Svensk Potatis nya Potatisrapport visar på att 96% av Sveriges konsumenter kommer att äta lika mycket eller mer potatis i framtiden ser man en positiv trend för potatisen.

”Det är ett trendbrott och vi ser att potatisen står sig väl i konsumentens ökade intresse i vegetarisk och lokalodlad mat” säger Anders Huldt, VD på Svensk Potatis.

Kontakta Anders Huldt, anders.huldt@svenskpotatis.se, för att få ta del av Svensk Potatis Potatisrapport.