JULIA TUVESSON VINNER ÅRETS POTATISINSPIRATÖR 2020

JULIA TUVESSON VINNER ÅRETS POTATISINSPIRATÖR 2020

Årets Potatisinspiratör är ett nytt pris som instiftats för att uppmärksamma och belöna personer som lyft svensk potatis på ett betydelsefullt sätt ut till allmänheten.
– I år tilldelas priset en fantastisk matkreatör och kokboksförfattare som sprider potatiskärlek till svenska folket, säger Anders Huldt som är VD på Svensk Potatis och delar ut priset. Grattis Julia!

– Tack! Min pappa brukade säga till mig att göra det jag älskar för då brukar allt lösa sig av sig själv. Jag har alltid ju varit en potatisälskare, så det känns himla kul att bli Årets Potatisinspiratör. Den första jag ringde och berättade om priset för var pappa, säger Julia Tuvesson.

Låt potatisen ha huvudrollen
Juryns motivering lyfter fram Tuvesson som en upptäckare och expeditionsresenär i samtidsgastronomin som inspirerar oss alla att alltid ha potatis hemma.

– Mina följare och läsare gillar mina recept för att de är enkla och inte kräver så mycket kunskap i köket. Jag låter fokus ligga på smakkombinationer och hur man paketerar saker. Halloumipytt på plåt med äpple- och senapskräm är ett av mina bästa vardagsrecept och går att variera efter säsong och vad man har hemma. Potatis får gärna ha huvudrollen, sedan toppar man med grönsaker och göttiga grejer, säger Julia.

Tuvessonskan når ut
Julia Tuvesson är 31 år och beskriver sig själv som orädd, glad och hungrig. Från sitt malmökök når hon ut till hundratusentals svenskar, bland annat via instagramkontot @tuvessonskan samt matbloggen tuvessonskan.se. Julia är superaktuell med nyutkomna kokboken ”Brynt Smör” och har tidigare gett ut ”Plåtmat” (2018) och ”Käka Grönt” (2019).

– För mig har min mormor Elisabet varit den stora inspiratören. Hon och morfar var självförsörjande på en liten bondgård på Österlen där jag tillbringade somrarna. Ett av mina starkaste barndomsminnen var när mormor bad mig springa ut och plocka upp potatis i trädgårdslandet. Tanken och känslan kommer alltid upp när jag äter potatis. Jag har stor respekt för råvaran och odlingen – min mormors men också böndernas, det svenska jordbruket och råvaran. Potatis är en stor och viktig del av vårt arv, säger Julia Tuvesson.

Vill du veta mer om priset Årets Potatisinspiratör? Läs mer

Vill du få receptet på Halloumipytt? Klicka här

Har du frågor om detta pressmeddelande?
Kontakta Anders Huldt, VD för Svensk Potatis
anders.huldt@svenskpotatis.se

Bilder: Julia Tuvesson (fotograf Miriam Preis) och Haloumipytt (fotograf Julia Tuvesson)