Månadens recept april 2009: Rostad siklöja med potatiscrème

Månadens recept april 2009: Rostad siklöja med potatiscrème

Nu startar kampanjen merpotatis.nu för att väcka uppmärksamhet för potatis. Sveriges främsta kockar presenterar nya favoritrecept med utvalda potatissorter i säsong varje månad. Först ut är Fredrik Eriksson från Långbro Värdshus med en lättlagad potatiscrème med rostad siklöja till påsk. Alla bilder och recept är fria för publicering.

Månadens recept april 2009

I april ser vi fram emot ledighet och allt det goda på påskbordet. Fredrik Eriksson på Långbro Värdshus gillar påsken för att det är en ljus mathelg med mindre måsten än till jul. För honom handlar helgen även om fjällvärlden i Norrland där mandelpotatisen har en självklar plats på matbordet. Det är stor skillnad på mandelpotatis och mandelpotatis, säger han och berättar om möten med entusiastiska potatisodlare i trakten.

Här har han skapat en enkel rätt med mandelpotatis, siklöja och löjrom till lunch eller som ett fat på buffén. Siklöja är fisken som ger oss den goda löjrommen. Hittar du ingen siklöja i din butik kan du lika gärna välja strömming istället.

Rostad siklöja med potatiscrème, löjrom och dillvinigrette
4 portioner, eller ett fat på buffen

Potatiscrème
2 dl potatispuré av mandelpotatis*
2 msk crème fraiche

Siklöja
16 siklöjor, eller 10 strömmingar
2 msk rapsolja

Dillvinigrette
1 citron
½ dl rapsolja, gärna av lite bättre kvalitet
2 msk finhackad dill

Till dekoration
plockad dill
50 g löjrom

*Potatispuré. Koka ½ kg mandelpotatis, mosa den med en matsked smör och späd med 1 dl varm mjölk. Smaksätt med salt och vitpeppar.
Blanda potatispurén med crème fraiche och smaksätt med salt och vitpeppar. Ställ purén åt sidan. Värm ugnen till 225 grader. Lägg ut siklöjan på en plåt och pensla med olivolja. Salta och peppra. Rosta fisken i ugnen i cirka 3 min så att den får lite färg. Riv skalet från citronen och pressa saften. Blanda med olivolja, salt, peppar och dill. Bred ut potatiscrèmen på fatet och lägg sedan på siklöjan. Toppa med dill, dillvinigrette och löjrom.

För mer information, kontakta Jens Eriksson, jens.eriksson@merpotatis.nu eller ring 0705-945732

www.newsdesk.se/pressrum/potatis

Månadens recept i april presenteras av Fredrik Eriksson på Långbro Värdshus. Fredrik är kock med en förkärlek till potatis och rotfrukter. Han är kreativ ledare på Restaurangakademin, ordförande i föreningen Årets Kock och en flitigt engagerad tv-kock. Idag driver han värdshuset där han och hans kollegor serverar klassisk mat i modern tappning. Fredrik har många favoritpotatissorter, en riktigt bra norrländsk Mandelpotatis som han använt här till exempel eller Balmoral som han själv odlat på landet.