Månadens recept i augusti - Somrig potatissallad

Månadens recept i augusti - Somrig potatissallad

Receptmakare: Mikaela Karlsson
Bild: Staffan Andersson

Rätten passar utmärkt till sommarens grillfester eller när man vill äta en god, enkel sallad.
Mikaela Karlsson som läser Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet på högskolan i Halmstad, var en av finalisterna i tävlingen Årets Studentkock – tema potatis. Hennes bidrag Somrig potatissallad är en mycket enkel rätt att tillaga där ingredienserna i rätten ”gifter sig” med varandra. Mikaelas egen kommentar kring hur rätten kom till: ” Den slutgiltiga versionen var i samband med tävlingen. Jag har gjort mycket potatissallad innan och fått pröva mig fram. Resultatet blev vad jag tyckte var bäst efter en lång rad av experimenterande”.

4 portioner

8 potatisar färskpotatis eller varför inte en god Amandine
1 rödlök
50 g soltorkade tomater
Ruccolasallad (valfri mängd)
2 msk olivolja
2 msk vitvinsvinäger
1 msk senap (Dijon, fransk eller vad som finns hemma)
100 g fetaost

Lägg tomaterna i blöt en liten stund. Koka potatisen och låt dem svalna, skär sedan upp dem i stora bitar. Skär tomaterna i tunna strimlor och hacka rödlöken.

Blanda samman potatis, tomater, rödlök och ruccolasallad i en skål.

Rör ihop olja, vinäger, senap, salt och peppar och häll sedan blandningen över potatissalladen. Toppa salladen med fetaost.

Servera salladen som en lättlunch eller tillsammans med det som ligger på grillen.

Månadens recept är ett samarbete mellan branschorganisationen Svensk Potatis och Studentkrubb.se. Vinnare har utsetts i tävlingen Årets Studentkock – tema potatis som arrangerades av Studentkrubb.se och Svensk Potatis. Kockarna presenterar nya favoritrecept med utvalda potatissorter i säsong varje månad. Syftet är att väcka intresse och lust att laga mat med potatis. Aktiviteten är en del av projektet Merpotatis.nu som finansieras med stöd från Europeiska Unionen och Lantbrukarnas riksförbund . www.merpotatis.nu

Svensk Potatis är en konkurrensneutral branschorganisation, vars främsta uppgift är att
informera och marknadsföra potatis. Verksamheten finansieras via medlemsavgifter. En
styrka i organisationen är att vi har medlemmar från såväl odling som förpackare/handlare.
Detta spektrum ger organisationen en bred och stabil grund, med hög kompetens och god
förankring i hela branschen.