Startsida hemsidan "Potatis i tiden"

Ny hemsida POTATIS I TIDEN

Från jord till bord och kulinarisk webbplats:

POTATIS I TIDEN

Svensk Potatis och Hushållningssällskapet lanserar nu matnyttiga webbsidan ”Potatis i tiden” som är en fantastisk kunskapskälla om vår mest älskade knöl. – Vi har grävt i de djupaste arkiven om potatisens betydelse för Sverige, intressanta fakta om sorter och odling, historiska recept, unika bilder och anekdoter. Det är en fullmatad kulturhistorisk och kulinarisk webbplats som ska föra potatistraditionen vidare, säger AnnaKarin Hamilton som är marknadsansvarig för Svensk Potatis AB.

Smaka på kulturarvet
Potatis i tiden är ett projekt för att berätta historien om och kring potatis i Sverige genom tiderna. – Det är viktigt bevara vår svenska mathistoria, inte minst för unga människor som kanske inte vuxit upp med potatis på det sätt som tidigare generationer har gjort. Vi vill berätta om vilken betydelse potatisen har haft, som nödföda för överlevnad till gastronomisk njutning i finrummen. På webbplatsen har vi samlat massor av inspirerande recept som utgår från potatisrätter som tillagades så tidigt som på 1700-talet.

Värdefull potatishistoria
De flesta vet att det var Jonas Alströmer fick oss att börja äta potatis i Sverige, men inte alla vet att det finns 5 000 olika sorter idag. – Projektets syfte är att stärka potatisens identitet och öka kunskapen om de sju potatisregionerna i Sverige, vilka sorter som odlats historiskt, lokala odlingstraditioner och regionala specifika egenskaper och smaker. Det är faktamässig läsning, varvat med intressanta anekdoter.

Från jord till bord och webbplats
Potatis i tiden är ett samarbete mellan Svensk Potatis och Hushållningssällskapet. Projektet har finansierats med stöd av EU, Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

– Nu har vi paketerat fakta från 260 böcker och skrifter, docenter och lektorer, historiker och vetenskapsmän. Det har varit en fantastisk resa från jord till bord och webbplats. Men vi slutar inte där. Vi kommer att hålla inspirationsmöten, utbildningar och föreläsningar för alla som vill lära sig mer om alla tiders bästa knöl, potatisen.

Välkommen med frågor kring pressreleasen:

AnnaKarin Hamilton, marknadsansvarig på Svensk Potatis AB
Tel: 0705-34 90 63. E-post: annakarin@svenskpotatis.se