Månadens recept i september - Potatissoppa med citron och timjan

Bild: Björn Tesch

Portioner: 4

Tid: 30 minuter

Med den här makalöst goda och enkla rätten vann Kerstin Martina Haags extrapris i tävlingen Årets Potatisstjärna. Kerstins egna ord: Den här soppan älskas av alla, vuxna som barn. Själv är jag inte så förtjust i mixade potatissoppor, men här är potatisen i bitar, och citron och timjan gör den fantastiskt god! Den ska räcka för 4 personer, men jag skulle säga 3, för folk äter mycket. Knepet är att potatisen får puttra i enbart grädde först vilket ger en fantastisk smak och simmig konsistens.

• 1/2 kg potatis av fast eller halvfast typ t ex Bintje eller Amandine
  • 1 medelstor gul lök
  • 2 msk smör
  • 2 ½ dl vispgrädde
  • 5 dl grönsaksbuljong (eller kyckling)
  • 1 msk färska timjanblad (eller knappt 2/3 tsk torkad)
  • 1 liten citron, helst ekologisk
  • salt, nymald vitpeppar
  • Skala och tärna potatisen i sockerbitsstora bitar. Skala och hacka löken något finare. Smält smöret i  en gryta och fräs löken mjuk på låg värme utan att den får färg. Tillsätt potatisen och vänd runt bitarna i smöret.
  • Häll på grädden, låt alltsammans koka upp och sjud sakta under lock i 12-15 minuter eller tills potatisen är mjuk (men inte sönderkokt). Rör om ofta så att det inte bränns vid.
  • Koka upp grönsaksbuljongen eller gör den på vatten från vattenkokaren och koncentrat.
  • Rör ner timjan i soppan. Rör ner den heta buljongen. Finriv citronskalet precis före servering. Pressa saften från citronen. Smaka av med finrivet citronskal, 2-3 msk citronsaft, salt och peppar.
  • Ämnen