Blogg: Det nya trendiga gröna hemmet eller det energisnåla boendet?

Jag fick mig en riktig tankeställare på Energiutblick i veckan. Det var när Jenny Palm från Linköpings Universitet höll en inspirationsföreläsning om beteenden och energieffektivisering. Där vred hon mitt perspektiv från de tekniska lösningarna till de faktiska behov vi människor har. Hon utgick från att till exempel våra bostäder fyller våra grundläggande behov såsom att vara varma, mätta, hela och rena och att bli underhållna. Våra behov är alltså inte spis, tvättmaskin och tv.

Enligt en teori av Margrethe Aune (NTNU) som Jenny presenterade finns det tre typer av livsstilar hos människan; De som ser sitt hem som ett projekt och alltid ska ha det senaste; de som ser sitt hem som en arena för aktiviteter med många sociala inslag; och de som ser sitt hem som en tillflyktsort där det ska vara lugnt och bekvämt.

Vi som ingenjörer med tekniken i fokus vill gärna göra en insats och visa hur fantastiskt det är med allt ifrån smarta elnät till laddinfrastruktur men fokuserar gärna på vad vi vill säga, men glömmer att tänka på hur vi säger det. Men det är självklart att den coola trendiga husägaren inte intresserar sig för samma budskap som den mer priskänsliga personen. Jag inser att den omställning till aktivare kunder som krävs för att utnyttja potentialen av smarta elnät behöver ta stor hänsyn till människan och beteenden. Det är därför viktigt att välkomna in fler kompetenser i energibranschen såsom till exempel beteendevetare.

Detta behövs även inte minst vid alla de projekt för smarta hem som pågår där de tre stora energibolagen har var sitt flaggskepp; Norra Djurgårdsstaden, Smart Grid Gotland och Hyllie. Hur långt kan människans beteende förändras för en så, enligt många, ointressant fråga som energi? Och hur mycket styr ekonomiska incitament och prissignaler människans beteende? Hur kan ett erbjudande om att bli en aktiv elanvändare anpassas för att locka inte bara de tidiga entusiasterna, utan också dem vars hem är en lugn tillflyktsort eller en arena för aktiviteter?

Vi har en intressant tid framför oss där användarsidan blir allt viktigare att ta hänsyn till och där nya branscher måste mötas i energibranschen.

Malin Hansson, projektledare, Power Circle

• Energi