Blogg: Energiseminarium du inte får missa i Almedalen

Almedalsveckan närmar sig snabbt och går i år av stapeln den 3-10 juli. Hittills är över 3 700 aktiviteter registrerade i det officiella kalendariet. Detta är ungefär hälften jämfört med förra året, men inte desto mindre väldigt många. Inom ämnesområdet energi arrangeras ca 130 aktiviteter. För dig som ännu inte scannat igenom kalendariet på jakt efter guldkornen inom energiområdet kommer här några tips på intressanta seminarier. Det finns självklart många fler spännande seminarier, så se listan nedan som ett urval av allt intressant som händer under veckan. Håll också utkik under nästa vecka efter våra tips om vad som händer i Almedalen kring elektrifierade transporter.

/ Olle Johansson

Energibranschens viktigaste framtidsfrågor

Beskrivning: Energibranschen är i omdaning. Med rekordlågt olje- och elpris, lönsamhetsproblem och en ny, volatil och förnybar produktion i systemet krävs och prövas nya affärsmodeller. Digitalisering och smart teknik öppnar också upp för nya möjligheter. Samtidigt pågår arbetet med att skapa en energiunion.

Arrangeras av Energimarknaden och Accenture. 4/7 09:00-10:30, Gutekällarens takterrass, Lilla torggränd 3

Digitaliserad energi

Beskrivning: Den digitala revolutionen är på gång inom energisektorn. Vi har bara fått en försmak om vad den kan innebära. Inom andra områden har digitaliseringen inneburit att vi fått se helt nya aktörer. Företag som med kunderna som utgångspunkt och ny logik har förändrat allt.

Arrangeras av Fortum. 4/7 11:00-12:00, Björkanderska, Skeppsbron 24

Morgondagens energiförsörjning

Beskrivning: Vad händer med energibranschen när privatpersoner blir microproducenter av energi, som kan lagras med hjälp av batterier? Elmarknaden, med sina långa investeringshorisonter, är i ett ovisst läge. Vad blir konsekvenserna av utvecklingen från consumer to prosumer?

Arrangeras av Naturskyddsföreningen, Energiföretagen Sverige m.fl. 4/7 12:00-13:00, Strandgatan 35

Så får Sverige världens bästa elsystem

Beskrivning: Sverige behöver ett fossilfritt elsystem som ger säker leverans med konkurrenskraftiga priser. Måste Sverige vara självförsörjande på el? Hur detaljerat ska politikerna styra marknaden? Om framtidens elförsörjning!

Arrangör: IVA

Tid: 4/7 12:00-13:10 Plats: Hästgatan 2

Batterier – elnätsdöden?

Beskrivning: Lagring av el blir snabbt billigare. Elproduktionsöverskott vid blåsigt och soligt väder är det nya normalläget. Kombinationen av billig eller gratis el och billiga batterier är en anledning till att revidera hur ens nätuppkoppling bör se ut, och på lång sikt en möjlig elnätsdöd.

Arrangeras av Pöyry, 4/7 13:15-14:15, Hästgatan 13

Förtjänar elbranschen aktiva kunder?

Beskrivning: Framtidens elkunder ska inte bara bli elproducenter utan de ska också bidra med flexibel elanvändning. Men hur samspelar kundförväntningarna med marknadens lösningar och med myndigheternas ambitioner? Vad krävs av elbranschen, myndigheter och av kunderna för att visionen ska kunna förverkligas?

Arrangeras av Vattenfall, 5/7 09:00-10:00, Mellangatan 9

Är framtiden on – eller off grid?

Beskrivning: Hur kan de stora energiaktörerna, utifrån dagens befintliga regelverk, medverka med nytänkande och moderna lösningar på en föränderlig energimarknad?

Arrangeras av E.ON, 5/7 10:30-11:30, S:t Hansgatan 21

Vilken roll spelar framtidens elnätsreglering i energiomställningen?

Beskrivning: Kommer omställningen av energisystemet ställa nya krav på nätägarna när det gäller utvecklingen av näten? Vilka incitament är viktigast att nätregleringen ger? Och hur ska vi bygga ett förtroende hos konsumenter för elnätsregleringen?

Arrangeras av Energimarknadsinspektionen, 5/7 13:30-14:20, Teaterskeppet

Vem tar ansvar för klimatfrågan i energisystemet?

Beskrivning: Vem tar ansvar för att befintliga och nya regelverk, till exempel skatter och byggregler, stödjer den resurseffektiva kraftvärmen?

Arrangeras av Regional Energi, 5/7 13:30-14:30, Volters gränd 8

När når energirevolutionen branschrepresentationen?

Beskrivning: Alltfler kvinnor finns i energisektorn och når dessutom toppositionerna. Ändå är det främst männen som syns när energibranschen ska representeras. Hur står det till med jämställdheten i energibranschen, varför är den viktig och hur prioriterad är frågan?

Arrangeras av Kraftkvinnorna och NyTeknik, 5/7 14:30-15:30, O'Learys, Strandgatan 13

Hur ska en uppgörelse om den långsiktiga energipolitiken se ut?

Beskrivning: Energikommissionen ska lämna underlag till en bred politisk överenskommelse om den långsiktiga energipolitiken. Uppdraget ska redovisas senast den 1 januari 2017. Hur går det? Hur ska en uppgörelse om den långsiktiga energipolitiken se ut?

Arrangeras av Energikommissionen, 6/7 09:30-11:00, S:t Lars, Syskongatan 4

Kunden, marknaden, tekniken – om energibranschens vision om framtidens energisystem

Beskrivning: Energikommissionen är mitt uppe i förhandlingar om energiförsörjningen i framtiden. Utmaningarna är många men också lösningarna. För att energisystemet ska fungera krävs en helhetssyn. Energibranschen har en vision om framtidens energisystem som inbegriper kunder, marknaden och tekniken.

Arrangeras av Energiföretagen Sverige, 6/7 13:15-14:00, M/S Sigrid

Fyra framtider och nästa generation – om vårt framtida energisystem

Beskrivning: Hur ser vårt samhälle och det framtida energisystemet ut efter 2020? Vilka förväntningar har dagens unga generation på de beslut som fattas i dag? Vart är vi på väg och hur tar vi oss dit? Om energifrågans roll i samhällsutvecklingen.

Arrangeras av Energimyndigheten, 7/7 13:00-14:45, Länsstyrelsens nedre trädgård, Korsgatan 4