Blogginlägg -

Blogg: Stort intresse för laddinfra.se - Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur

Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur firar 1 år. Som hos de flesta nyblivna ettåringar går utvecklingen fort framåt. Det är med stor gläde som jag konstaterar att fler och fler ägare av laddinfrastruktur känner till den nationella databasen och dess viktiga syfte. Det registreras nya laddstationer i hög takt och många journalister hör av sig för statistik på både kommun-, läns-, och landsnivå. Och vi ger dem glatt det! Men - handen på hjärtat - det saknas fortfarande laddstationer. Exempelvis tycker OKQ8 att det än så länge räcker med att ha en lista på sina laddstationer på den egna hemsidan. Och det finns även andra ägare av laddstationer som ännu inte registrerat dem. Vill man däremot ladda på Statoil eller Preem så hittar man lätt deras laddstationer i någon av de dussinet karttjänster som hämtar information från den nationella databasen.

För den som har en publik laddstation är vårt erbjudande enkelt; förse oss med bra information om er laddstation så hjälper vi fler att hitta den. Dessutom ingår alla registrerade laddstationer i den nationella statistik som publiceras på www.laddinfra.se, som i ökande utsträckning används av nationella och lokala journalister.

Bland de laddstationer som registrerats på senaste tid finns ett stort antal snabbladdare från CLEVER och Vattenfall. Men också flera kommuner har nyligen registrerat laddstationer, bland andra Bollnäs, Ödeshög, Simrishamn och Åtvidaberg. De flesta energibolag har redan registrerat sina laddstationer, bland de senast tillkomna finns Varberg Energi, Gävle Energi, Kvänum Energi samt Växjö Energi.

Just nu finns ca 1600 laddpunkter registrerade i den nationella databasen, där det standardiserade uttaget Typ2 dominerar. De flesta laddstationer levererar effekten 3,7 kW per laddpunkt (motsvarande ca 2 mil/h), men fler och fler väljer att redan nu framtidssäkra sin laddinfrastruktur genom att bygga för 7,4 eller 22 kW effekt (4-14 mil/h). Drygt var tredje laddpunkt är uppkopplad, och kan då skicka realtidsstatus (ledig/upptagen/ur funktion) direkt till karttjänster genom databasen. En mycket uppskattad service till elbilsförarna!

Avslutningsvis vill jag passa på att rekommendera en av de senaste karttjänsterna som börjat använda information från laddinfra.se, nämligen Egotrip (www.egotrip.se). Det unika med Egotrip är att tjänsten innehåller en ruttplaneringsfunktion. Genom att ange varifrån och vart du vill åka kan Egotrip berätta hur du ska köra och var du ska ladda. Enkelt!

/ Olle Johansson, VD Power Circle

Ps. Vill din kommun/organisation/företag ha en egen karttjänst med ruttplanerare på sin hemsida för att visa egna och andras laddstationer? Tveka inte att kontakta Power Circle då! Ds.