Power Circle lanserar kunskapsportal för laddinfrastruktur

Antal laddbara fordon i Sverige ökar kraftigt. Senaste året har ökningen varit mer än 140 %, men laddinfrastrukturen har inte hängt med. En orsak till detta är bristen på kunskap och lättillgänglig information. Det vill Power Circle råda bot på genom portalen emobility.se.

För den som vill etablera en laddstation för laddbara fordon för första gången är frågorna många. Vad kostar det? Vart vänder man sig? Vad bör man tänka på? Vilka säkerhetskrav finns det? Vilken standard ska man följa? Hur ska man ta betalt? Tidigare har det inte funnits någon webbplats eller portal som tagit upp och svarat på dessa frågor. Fram till idag.

Den nya hemsidan Emobility.se är till för att underlätta för aktörer som vill etablera laddstationer, men som inte vet hur man ska gå tillväga. På hemsidan skall besökare kunna följa etableringsprocessen från idé till färdig laddstation i fyra enkla steg. Hemsidan erbjuder också verktyg, som exempelvis checklistor och flödesscheman, som underlättar för den som ska etablera en laddstation för första gången.

Förutom detta kan besökaren även läsa om elfordonens historia, dess för- och nackdelar och mycket mer. På hemsidan finns också anpassad information till olika typer av aktörer, såsom: privatpersoner, bostadsrättsföreningar, fastighetsägare, offentlig- och kommersiell verksamhet.

Hemsidan innehåller också Sveriges mest kompletta ordlista och FAQ inom elektromobilitet.

-  Genom hemsidan emobility.se hoppas vi att fler aktörer vågar ta steget ut och satsa på laddstationer som en tjänst till invånarna, hyresgästerna och kunderna. Att etablera laddstationer är också ett sätt för kommuner att visa miljöengagemang och ett sätt för företag att locka kunder, säger Mazdak Haghanipour, projektledare på Power Circle AB.

Emobility.se är en del av projektet ”Laddat för kunskap” som delfinansierats av Energimyndigheten.

För mer information, kontakta;

Olle Johansson, VD Power Circle AB, +46 (0)70-791 29 62, olle.johansson@powercircle.org

Mazdak Haghanipour, Projektledare Power Circle AB, +46 (0)72-732 48 11, mazdak.haghanipour@powercircle.org

• energipolitik