Thomas Tempte - fanermästaren

Thomas Tempte - fanermästaren

Den gåtfulla fanersågen i Augsburg har följt Thomas Tempte (f. 1942) i 28 år. Maskinen var mycket omtalad i sin samtid. Nu visas Temptes återskapade maskin, täckt med intarsia, som är en hyllning till Georg Renners skapelse från 1530-talet.

I Augsburg fanns i början av 1500-talet en maskin som tillverkade faner så effektivt att staden kunde exportera denna vara över hela Europa. Tidigare hade tunnbindarna hjälpt konstsnickarna ta fram de faner som behövdes. Till sin hjälp hade de då en lika enkel som sinnrik, manuell apparat. Denna enkla anordning vidareutvecklade Augsburgs Lechmeister Georg Renner, (mästare över floden Lech) till en sågmaskin som kom att få stor betydelse. Den ansågs så viktig att ingen fick se den och därför vet ingen heller idag hur den såg ut eller hur dess mekaniska konstruktion fungerade. Maskinen är dock omtalad och kommenterad i dokument och var mycket berömd i sin samtid.

Maskinen blev grunden till en explosiv utveckling av en yrkeskår av konstsnickare och intarsiatorer och förklarar den stora mängd konstskåp som staden kom att exportera. Även yrkesutövarna gick på export. Erik XIV inkallade exempelvis träkonstnärer för de praktfulla inredningarna på Kalmar Slott på 1560-talet. Dessa finns kvar i slottet än i dag.

Temptes maskin, som nu visas tillsammans med ett sextiotal mindre intarsiaverk, är en hyllning till Lechmeister Georg Renner. Sågen kan sägas vara inkarnationen av drygt 50 års engagerad yrkesutövning. Redan i tolvårsåldern blev två upplevelser avgörande för Temptes yrkesvägval: för det första upptäckte han då att bilderna på väggarna i Kalmar Slott var utförda i olika träslag. I intarsia. För det andra reste han och hans mamma med tåg genom ett fullständigt sönderbombat Tyskland. Det var en ödeläggelse som inte var omfattande – utan total.

Thomas Tempte har en bakgrund som snickarlärling på Kalmar Verkstadsaktiebolag och gesäll på Malmstens Verkstadsskola. 1967 öppnade han egen verkstad. Tempte har haft ett flertal separat utställningar genom åren, den första hölls på Konstfrämjandet i Stockholm 1974, därefter har han ställts ut på bl.a. Kalmar konstmusem, Svenska institutet i Paris och Galleri Grå i Stockholm. Tempte finns representerad på bl.a. Nationalmuseum, Östergötlands länsmuseum samt Kalmar konstmuseum.

I samband med utställningen publiceras en mindre katalog,Thomas Tempte - bildintarsia och konstruktioner.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Cecilia Dalborg, informationschef,

e-post: c.dalborg@waldemarsudde.se, tel: 08-545 837 08

För pressbilder se: http://www.waldemarsudde.se/xpress_tempte.html

Bildtext: Den gåtfulla fanerkvarnen I, 2003. Intarsia, 49 x 56 cm (bilden är beskuren). Foto: Lars Engelhardt

Kategorier

Prins Eugens Waldemarsudde, som ursprungligen var bostad åt prins Eugen (1865-1947) är idag ett populärt konstmuseum. Prins Eugen var en av sin tids främsta landskapsmålare och en betydande konstsamlare med inriktning främst på svensk konst från sekelskiftet 1900. Året runt visas ett urval av prins Eugens egen konst, verk ur samlingarna samt tillfälliga utställningar. Prinsens park är alltid tillgänglig för allmänheten.