Privattandläkarna kommenterar regeringens budgetproposition

Måndagen den 21 september presenterade regeringen sitt förslag till budget för 2016.

Regeringen aviserar att de tänker föreslå att åldern för den fria barn- och ungdomstandvården ska höjas till 23 år. Detta ska ske i två steg. År 2017 höjs åldern till 21 år och 2018 höjs åldern till 23 år. Förändringen sker genom att åldern för den fria barn- och ungdomstandvården i tandvårdslagen höjs och att landstingets ansvarsområde utökas. Landstingen får ersättning för detta via det allmänna kommunala statsbidraget. Själva medlen avsätts i budgeten men regeringen kommer att återkomma med en mer exakt utformning. Detta måste först utredas på departementet. Därefter återkommer regeringen med ett förslag till riksdagen i budgeten för 2017.

Privattandläkarna anser att det är viktigt att de medel som anslås används så att tandhälsan hos befolkningen förbättras på bästa sätt. Det finns idag inget underlag som visar att en förhöjd ålder för den fria barn- och ungdomstandvården resulterar i att besöksfrekvensen ökar eller att tandhälsan hos dessa unga förbättras.

Förändringen innebär i praktiken att landstingets ansvar ökar och att patientens valfrihet begränsas samt att ytterligare en del av tandvården prisregleras. Detta gör att frågan om konkurrensneutrala villkor mellan offentliga och privata aktörer och vikten av transparens i folktandvårdens ekonomi blir om möjligt än mer viktig.

Regeringen konstaterar att tandhälsan överlag uppvisar en positiv utveckling, men att det finns skillnader mellan socioekonomiska grupper samt att besöksfrekvensen sedan tandvårdsreformens införande 2008 är oförändrad.

Under år 2013 omsatte tandvården totalt 24 miljarder kronor. Patienterna stod för 62 procent av kostnaderna och staten och landstingen för 38 procent. Under år 2014 betalades 5 183 miljoner ut i statligt tandvårdsstöd, vilket är en ökning med 37 miljoner jämfört med 2013.

När det gäller de tidigare aviserade förändringarna i 3:12-reglerna så omnämns de inte i budgeten. Den pågående utredningen om förändrade 3:12-regler ska presentera sitt slutbetänkande den 1 september 2016. Mot den bakgrunden är det troligt att regeringen kommer att föreslå högre skatt på vinster i s.k. fåmansbolag i budgetpropositionen för 2018.

Budgeten överlag innehåller stora skattehöjningar såsom sänkning av ROT- och RUT-avdragen, höjd arbetsgivaravgift för unga, förändrade nivåer för statlig skatt på inkomst och höjd drivmedelsskatt. Det blir också dyrare att spara och investera. Ca 60 procent av alla inkomsttagare och cirka 80 procent av alla hushåll kommer att få lägre disponibelinkomst under 2016.

Budgeten är framförhandlad med Vänsterpartiet. Det innebär att budgeten med all sannolikhet kommer att antas av riksdagen beroende på decemberöverenskommelsen.

Merit Lindberg

Relaterat innehåll