​Enkel att manövrera, tydliga reglage och bekväm för patienten – viktiga egenskaper när Region Halland valde akutvagn från Proton Caretec.

- Vi har goda erfarenheter av våra äldre akutvagnar från Proton Caretec, så när det blev dags att teckna nya avtal i början av 2016 kändes det bra att det var Proton Caretec som hade den bästa lösningen, säger Bjarne Persson från Region Halland.

Bjarne har varit involverad som beställarstöd i upphandlingen när det blev dags för Region Halland att köpa in nya akutvagnar. En process som startade under våren 2015 med en s.k. hearing där flera olika leverantörer av akut- och patientvagnar bjöds in för att demonstrera sina produkter. Efter att de olika vagnarna testats och bedömts av personal från regionen formulerade projektgruppen en kravspecifikation där egenskaper som enkel konstruktion, lätt att manövrera, tydliga reglage och lättkörd stod högst upp på listan. Men även komforten för patienten var prioriterad, så den breda bädden på akutvagn Proton S10 från Caretec var en viktig egenskap.

- Transportörernas åsikter är jätteviktiga, och de gillar att en vagn är lätt att manövrera och har hjul som rullar på ett bra sätt, något som vi vet fungerar bra på de sjukhussängar från Proton Caretec som vi använder i regionen idag, berättar Bjarne. Bland önskemålen fanns också att inte ha ett femte hjul som standard utan enbart som ett möjligt tillval. Vi har stora nivåskillnader och flera olika typer av golv i kulvertarna på regionsjukhuset i Halmstad, och då kan ett femte hjul ställa till med problem.

- Det är fantastiskt kul att vi får fortsätta leverera till Region Halland, säger Camilla Holmlund, säljare på Proton Caretec. Våra nyare produkter som patientsäng Proton P2 och patientvagn Proton S10 har blivit väl mottagna ute på sjukhusen och vi arbetar hela tiden med att utveckla, förnya och förbättra vårt sortiment. Vi är ett litet företag och för oss är den personliga kontakten jätteviktig, för att få fram de bästa lösningarna vill vi ha en bra dialog med de som beställer och använder våra produkter. Projektgruppen på Region Halland hade väldigt tydliga önskemål, och vi är väldigt nöjda med att vi kunde möta upp deras önskemål på ett bra sätt.

Den vagn som Region Halland har valt är patientvagn Proton S10 som lanserades 2014. De första vagnarna har redan levererats till regionen och fler är på gång från Proton Caretecs fabrik i Skillingaryd. Proton Caretec har sedan tidigare avtal med Region Halland på sjukhussäng Proton P2, madrasser samt sängbord Proton ADD