"Smak av Gotland, en unik hemsida med kött och smaker från en hel region"

"Smak av Gotland, en unik hemsida med kött och smaker från en hel region"

Svenskt Butikskött lanserar nu en ny hemsida för köttintresserade konsumenter. En unik sajt www.smakavgotland.se  för dig som är intresserad av var köttet kommer ifrån och hur djurens uppväxt varit.

”-Syftet med sidan är att presentera vårt koncept Smak av Gotland. Att presentera gårdarna och deras djur, hur de föds upp. Vi vill ge tips om våra produkter, aktuella händelser som rör vårt samarbete med gårdarna, säger Daniel Berglund som arbetar med Svenskt Butikskötts varumärken. Vi vill att sidan ska inspirera till att lära sig mer om kött, hur viktig det är att djuren fått bra foder och att de får gå ute och leva ett bra liv. Allt detta gör att förutsättningarna till att köttet ska vara bra ökar, fortsätter Daniel.”

Smak av Gotland är ett koncept som består att ca 760 st gårdar på den magiska ön Gotland som sprider ut sig från Sundre i söder till Fårö i Norr. Öns ört- och kalkrika marker saknar motstycke i Sverige. Lägg därtill det mjuka klimatet och de många soltimmarna som gör att förutsättningarna är synnerligen lämpade för djuruppfödning. På Gotland är allt nära, många gårdar odlar sitt eget foder och gör man inte det så köper man från en gård i närheten. Djuren slaktas i Visby, en garant för korta transporter som resulterar i en produkt med hög och jämn kvalitet.

Svenskt Butikskött AB är sedan 2010 delägare i Gotlands Slagteri AB i Visby. Sedan ägarbytet har det arbetats mycket med att utveckla styckningen av djur vilket resulterat i att man fått nyanställa 40 personer.