Svenskt Butikskött fokuserar för att möta ökad efterfrågan

Svenskt Butikskött fokuserar för att möta ökad efterfrågan

Svenskt Butikskött fokuserar på två koncept för att möta ökad efterfrågan på regionalt och Krav kött.

Under varumärket Smak av Gotland kommer nu sortiment av nöt, fläsk, lamm och kalvkött att samlas.

”Tack vare det egna slakteriet på Gotland och den täta kontakten med uppfödarna på ön kan vi möta en ökad efterfrågan på regionalt kött. Det senaste årets skandaler har visat hur viktigt det är att ha kontroll på hela värdekedjan. Därför har vi helt upphört med import och andra koncept”, säger Svenskt Butikskötts VD Thomas Östlund.

Det andra fokusområde Krav kött, som är nr 2 på Kravs topplista över snabbast växande ekologiska kategorier, efter färska örter.

För att tydliggöra de två positionerna kommer övrigt sortiment att tas bort.

”Antalet artiklar blir färre men vårt erbjudande tydligare. Vi vill kunna säkra en god leveranssäkerhet på de produkter vi erbjuder, därför är det också bra att rensa i sortimentet”, säger Thomas Östlund. Sortimentsrensningen innebär en effektivare produktion och logistik.

Svenskt Butikskött omsätter ca 500 mkr och har hittills i år ökat sin försäljning med 6%.