QTF genomför diffusionskontroll åt Karlskronahem

Projekt diffusionskontroll på systemnivå – rapport från första delprojektet

QTF:s första delprojekt inom projektet för diffusionstäthetskontroll på systemnivå har nu körts i 6 veckor och rapport avges här.

Delprojektet 1 är ett stålrörssystem (VS) i Karlskronahem Kv. Nordström.

Vid projektstart hade systemvätskan en syrenivå på 1,71 mg/l och den snabbavgasades enligt QTF-metoden med QTF:s egenutvecklade och patenterade utrustning till <0,5 mg syre/liter inom 6 dygn, närmare bestämt 0,27 mg/l. Toleransen på LDO-mätverktyget (Luminescent Dissolved Oxygen) är +-0,1 mg/l.

Mätvärden

Med hjälp av konstant digital bevakning och mätning med QTF:S CMU-utrustning har tidskurvor på syrehalt, tryck och temperatur insamlats och analyserats.

Vi kan se att systemet är väldigt tätt eftersom syrenivån har hållit sig konstant på under 0,3 mg/l, med mätvärden varierande mellan 0,26 och 0,30 mg/liter. Detta utan att någon underhållsavgasare varit monterad.

REVAQ-mätning av metallhalter i systemvätskan har visat på 0,09 mg järn/liter, vilket är väldigt lågt och visar att praktiskt taget ingen korrosion pågår.

SAMMANFATTNING RAPPORT DELPROJEKT 1

Mätningarna indikerar att ett tätt stålrörssystem håller den snabbavgasade, låga syrenivån väl även utan underhållsavgasare samt att syrenivån på under 0,5 mg/l, här runt 0,3 mg/l håller korrosion borta. Behov av underhållsavgasare kan fastställas med mätning. Om syrenivån kryper upp över tid så kan underhållsavgasare bibehålla den låga nivån.

Avslutningsvis analyserades tryck- och temperaturkurvorna ett varv till för att se om man kunde identifiera några små men tydliga variationer. Trycket på 2,3 bar varierade +0,05 – -0,1 bar med ett antal variationer som korrelerar med temperaturdippar men inga felkällor har identifierats. Det var inga dramatiska förändringar men eftersom vi har dem identifierade med exakta tider undersöktes om det finns någon förklaring till dem, naturlig eller extern påverkan.

Vår erfarenhet av liknande CMU-mätningar där temperatur och tryck har varierat med korrelation är att där kan finnas dolda brister i systemet. Se bl.a. pressmeddelande om snabbstartande pumpar längst ner under ”Relaterat innehåll”.

Projektbemanning

QTF är projektägare och tekniskt ansvarig med Björn Carlsson, bjorn.carlsson@qtf.se och projektledare är Krister Lokulle krister.lokulle@qtf.se.

QTF:s medarbetare besiktar systemet och sköter mätning, avgasning och rening, insamling av data, analys och rapportering.

Övriga projektmedlemmar består av en styrgrupp med representanter från:

Karlskronahem
NCC
Assemblin
EKS
InPro-consult

PROJEKTET

Projektet går nu vidare till nästa typ av system. Ett plaströrssystem står på tur och det kommer att rapporteras från uppstart och genomförande.

Hypotes

”Det behövs en ny relevant mätmetod för diffusionskontroll av syre på systemnivå i energisystemen i svenska fastigheter.”

Syfte

Syfte med projektet är att identifiera, förstå och bevisa hur behovet av avgasning är i olika systemtyper. Hur höga syrenivåerna är i ett oavgasat system, nivån efter snabbavgasning och hur snabbt och i vilken omfattning syret återkommer.