Projektansvarig Björn Carlsson, QTF.

Start av gemensamt projekt för diffusionskontroll

QTF Sweden AB startar tillsammans med representanter från Karlskronahem, NCC, Assemblin, EKS och InPro-consult ett projekt för diffusionstäthetskontroll på systemnivå. Målsättningen är att få ett användbart värde på syreinträngning och diffusion i värme-/kyl- och återvinningssystem i fastigheter på systemnivå, inte på komponentnivå.

Projektet kommer att innehålla flera delprojekt med olika systemtyper. Det första delprojektet startades i veckan och är ett stålrörssystem (VS) i Karlskronahem Kv. Nordström. Projektrapport beräknas finnas framme inom 4–6 veckor.

Hypotes

”Det behövs en ny relevant mätmetod för diffusionskontroll av syre på systemnivå i energisystemen i svenska fastigheter.”

Syfte

Syfte med projektet är att identifiera, förstå och bevisa hur behovet av avgasning är i olika systemtyper. Hur höga syrenivåerna är i ett oavgasat system, nivån efter snabbavgasning och hur snabbt och i vilken omfattning syret återkommer.

Metod

Projektet kommer att innehålla flera delprojekt med olika systemtyper.

QTF är projektägare och tekniskt ansvarig med Björn Carlsson, bjorn.carlsson@qtf.se och projektledare är Krister Lokulle krister.lokulle@qtf.se.

QTF:s medarbetare besiktar systemet och sköter mätning, avgasning och rening, insamling av data, analys och rapportering.

Övriga projektmedlemmar består av en styrgrupp med representanter från:

Karlskronahem
NCC
Assemblin
EKS
InPro-consult

Så här går mätningen till

Praktiskt innebär det att systemet snabbavgasas (till angiven nivå) och renas. Därefter ”låses” systemet över en specificerad tidsperiod så att ingen extern påverkan (påfyllning av gasrik vätska eller annan påverkande åtgärd) görs, utan att förändring av gashalt är att hänföra till diffusion. Mätningen sker kontinuerligt och digitalt (med CMU) under en tidsperiod för att detektera mängden inträngande gaser. Mätvärden kan samplas från 1 ggr/sek till 1 ggr/dygn.

Differensen i gasnivån från mätstart till när mätningen avslutas är diffusionen och måttet på hur tätt systemet är. Med ett sådant standardiserat mått kan systemet förses med kontinuerlig underhållsavgasning av rätt omfattning för att det långsiktigt ska hållas korrosionsfritt och energieffektivt. Vid garantiärenden och dylikt kan refereras till relevanta och rättvisande nivåer som kan kontrolleras och specificeras.

Mätutrustningen finns redan på marknaden och mäter syre med LDO-sond samt även tryck och temperatur direkt i systemet.

CMU System Monitor

Det är CMU System Monitor som används för att kontrollera diffusion av syre över tid. CMU:n är en vidareutveckling av den manuella mättekniken med LDO-instrument och mäter kontinuerligt syre, tryck och temperatur direkt i systemet och visas i realtid på QTF:s server för att analyseras och rapporteras av QTF.

Statusrapportering sker till styrgruppen och därefter görs projektrapporter offentliga via pressmeddelande från QTF.

Delprojekt 2 som ska fastställas innan delprojekt 1 är klart, blir ett golvvärmesystem med plastslang. Beräknad projektstart under början av 2024.

Projektrapport med resultat från jämförelser av de två olika systemen beräknas klart första kvartalet 2024.

Delprojekt 3 kommer att erbjudas att utföras som examensarbete inom Linnéuniversitetet. Föreslaget objekt är universitetets egna kylsystem med takbafflar.

Ser ni behov av kontroll på något system, hör gärna av er. Vi söker kontinuerligt flera systemtyper för att jämföra och fastställa vilka typer som har ökad risk.