Glänningeskolan var av tidningen Byggindustrin nominerad till Årets Bygge 2020

QTF-metoden FÖRESKRIVEN I GLÄNNINGESKOLANS PASSIVHUS – från 4,61 till 0,25 mg syre per liter systemvätska inom två dagar

Glänningeskolan med tillhörande idrottshall är byggd enligt passivhuskonstruktion och är den största byggnationen i Laholm sedan stadshuset byggdes för trettio år sedan. Bygget som har kostat 277 miljoner kr var nominerad till Årets Bygge 2020 av tidningen Byggindustrin.

Bygget har under 2019 uppförts av MVB Syd och VVS-konsulten NILA VVS-konsulter föreskrev föredömligt redan år 2017 QTF-metoden för hantering av värmebäraren. Under AMA-koden ”PXC.1 värmebärare” definierades systemvätskans kvalitet och hur den skulle uppnås. Även dokumentation, montering av underhållsavgasare och uppföljande mätningar under garantitiden specificerades. De totalt 3,3 kubikmeter stora systemen hade (förstås) höga syrgashalter – över 4 mg/l. Obehandlat ger sådana värden omedelbar start av korrosion och ineffektiv energiöverföring.

QTF snabbavgasade inom loppet av två dagar och fick ner syrgashalten till 0,25 mg/l, en bra bit under målnivån på 0,5 mg/l. Efterfiltrering och efterkontroll genomfördes efter 1 månad och syrgashalten 0,34 mg/l noterades.

Nu vann inte Glänningeskolan tävlingen om Årets Bygge 2020, men oavsett det så har de säkerställt livslängden och energieffektiviteten i värmesystemen i sin Passivhuscertifierade skola för lång tid framöver.

Bild: Glänningeskolan. Foto: Byggindustrin.