Nya årgångar från Domaine Font de Courtedune

Domaine Font de Courtedune är i mångt och mycket vad uttrycket en gömd pärla syftar på. Egendomen är ett familjevineri i tredje generationen som idag drivs av syskonen Caroline och Frédéric Charrier. Frédéric ansvarar för vingårdsarbetet medan Caroline axlar manteln som vinmakare. Namnet Courtedune kommer från det gamla namnet på den närbelägna byn Courthezon. Egendomen omfattar 35 hektar, varav 3,5 ligger i Châteauneuf-du-Pape och resterande del i närheten. Marken i Châteuaneuf-du-Pape är fördelad på fem vingårdar varav 40 % är från appellationens mest prestigefyllda vingård Rayas.

Årgång 2019 anses vara mycket lovande i stora delar av Frankrike och så även i södra Rhônedalen. Vintern var mild och våren torr. En köldknäpp i april och maj saktade ner mognaden, vilket bidrog till att bibehålla fräschören i druvorna. Juni och juli var sedan mycket torra och varma månader. Tack vare djupa rötter nådde de äldre rankorna ner till grundvattnet och undvek därmed vattenstress.

Côtesdu Rhône Villages Vieilles Vignes 2019

Kryddig, elegant, josig smak med silkelena tanniner med inslag av körsbär, garrigue, lakrits, peppar och färska lagerblad.

1 620 flaskor lanseras den 5/11 2021

Côtesdu Rhône Vieilles Vignes 2019

Flirtigt, solmoget och rödfruktigt med tydliga toner av mogna jordgubbar, blåbär och slånbär i fint samspel med en lätt örtighet.

12 600 flaskor lanseras den 12/11 2021