Quaffable Wines presenterar ny årgång - David & Nadia Pinotage 2020

Paret David & Nadia Sadie lanserade sitt första vin så sent som år 2010, men deras eftertänksamma och varsamma förhållningssätt till både vingårdsarbetet och vinmakandet har etablerat dem som två av de starkast lysande stjärnorna i vad som ibland kommit att kallas för ”the Swartland Revolution”. Nu har vi den stora glädjen att få presentera årgång 2020 av deras pinotage, vilken tar druvsorten till nya höjder av elegans, smakrikedom och drickglädje.

Årgång 2020 i Swartland var inte helt oproblematisk, dock kanske inte främst på grund av växtsäsongens väderförhållanden. Det varma, soliga och torra vädret under sommaren och hösten bidrog till god fruktmognad och hög kvalitet. Den 26 mars stängdes hela Sydafrika ner på grund av en stor ökning i antalet nya fall av Covid-19. Regeringen gjorde sedan ett undantag för skörd och processande av druvor och de flesta producenter kunde bärga högkvalitativ frukt. David Sadie berättar att ett regnväder i början av skörden bromsade mognaden och gav dem den tid de behövde för att skörda druvorna i precis rätt ögonblick.

Resultatet blev ett vin med uttrycksfull och generös frukt, med bibehållen syra och balanserat mogna tanniner. David & Nadia Pinotage 2020 är ett klingande rödfruktigt vin med toner av hallon och körsbär med aromatiska och örtiga nyanser. Enligt David själv en årgång som ovanligt nog passar både för lagring såväl som för omedelbar njutning.

Lanseringsdatum: 2021-10-26
Antal flaskor: