Golfbanedesigner Christian Lundin beställde en hel stadsdel av Radar arkitektur. Foto Jonas Alvsten

Drömmen om en golfbana blev en ny stadsdel

Golfbanedesignern Christian Lundin drömde om den perfekta golfbanan i Ängelholm. Men omgivningen var skeptisk.
Då beställde han en hel stadsdel av Radar arkitektur.

Enligt Christian Lundin är marken i området som gjord för golf. Den ligger några hundra meter från havet och jorden är uppblandad med sand.Golfbanedesignern berättar att det funnits planer på en golfbana i sydvästra Ängelholm i över tjugo år, men att projektet strandat i brist på finansiering.
– Samtidigt var platsen för bra för att ge upp och jag kom på en lösning, säger han.

Christian Lundin är en av världens mest anlitade golfbanedesigners och är i grunden utbildad byggingenjör. Men han har inte särskilt mycket erfarenhet av att bygga stadsdelar. Ändå växte hans tanke på att skapa ett samhällsnyttigt projekt – som också skulle inbegripa en golfbana.
– Tillsammans med två investerare, Henrik Stenson och Arild Karlsen, köpte jag marken i Vegeljung och tog kontakt med Radar. Därefter förhandlade vi med kommunen om en detaljplanering, säger han.

För Oskar Götestam, vd på Radar, var det en annorlunda förfrågan. Beställaren ville ha hjälp med att rita 700 bostäder, ett äldreboende, en förskola och kringservice – inget konstigt med det. Det ovanliga var att de inte ville blanda in något av de stora byggbolagen, trots att de har mer erfarenhet av den här typen av projekt.
– Istället ville de genomföra idén själva. Deras plan var att göra klart området och sälja det först i efterhand, säger Oskar Götestam.

Den nya stadsdelen växte fram

Tillsammans har Radar och Christian Lundin drivit igenom hela processen, utan en tänkt exploatör. När de har stött på motstånd i tekniska sakfrågor har de tagit hjälp av utvalda experter utifrån. Initialt formerades en projektgrupp med bred kompetens som kunde hantera de frågeställningar som kom upp.

Den nya stadsdelen i Vegeljung växte sakta men säkert fram ur Radars arkitekters, planeringsarkitekters och landskapsarkitekters händer.
– Jag är imponerad av Christian Lundins mod. Att han vågade säga nej till de stora aktörerna utan att veta om han hade en köpare till området. Det tror jag inte att jag har stött på tidigare, säger Oskar Götestam.

Christian Lundin och hans affärspartners kan se tillbaka på en lyckad satsning. Marken har sålts till Derome som snart inleder bygget av bostadsområdet. Samtidigt har kommunen fått vad den vill ha. Ängelholm har expanderat söderut och hundratals nya bostäder står snart inflyttningsklara.Dessutom har Christian fått möjlighet att förverkliga sin dröm. Tack vare försäljningen av området har han tillräcklig finansiering för att bygga en golfbana, granne med den nya stadsdelen.
– Nu ska vi äntligen få visa hur man kan gå utanför boxen i ett projekt. Här finns det en stor möjlighet för golfsverige att arbeta på ett lite annorlunda, mer internationellt sätt, om man bara vågar tänka annorlunda. Golfen fick ett otroligt uppsving under pandemin, men det saknas fortfarande bra golfbanor på rätt platser, säger han.

Visionsbilder

FAKTA VEGELJUNG
De södra delarna av Ängelholm ingår i ägorna kring Vegeholms slott.
Stadsdelen innehåller bostäder, äldreboende, förskola, LSS-boende, stadsdelspark mm. Arbetet har präglats av höga hållbarhetsambitioner och framtidens lösningar när det gäller mobilitet.
Projektet stöttar ett aktivt liv och stimulerar till att gå och cykla, träffas inom kvarteret eller i den stora stadsdelsparken.
Landskapsgestaltningen har varit omfattande och berört utformning av allmänna grönytor såväl som bostadsgårdar, gatumark och övergripande struktur.
Krav fanns på att fördröja stora mängder dagvatten inom området och idén om ett centralt beläget parkstråk skapade möjligheten att arbeta med öppen hantering av dagvatten.
Vid kraftiga skyfall kommer delar eller hela fördröjningsytor stå under vatten. Platserna är utformade för att klara av växlande vattennivåer. Längs dagvattenstråket och parken planeras olika typer av biotoper, för växelvis torra och fuktiga förhållanden.

www.radararkitektur.se