Räddningsmissionens matsvinnsbutik MatRätt säljer god och näringsrik mat till en tredjedel av ordinarie butikspris, till personer i ekonomisk utsatthet.

Coldplays hållbarhetsengagemang smittar av sig på Göteborg

Tack vare Coldplays nära samarbete med flera idéburna organisationer får Räddningsmissionen i Göteborg lite extra hjälp i sitt sociala arbete under konsertdagarna.

De globala organisationerna Love Button och Global Citizen följer med Coldplay på deras pågående världsturné och när turen nu kommer till Göteborg gör de en insats för Räddningsmissionen.

– Vi är glada över samarbetet, säger Katerina Ingenlath, biträdande direktor på Räddningsmissionen. Det är bra att de vänder sig till oss lokala organisationer och erbjuder sin hjälp. Då blir det en långsiktighet i det som görs, samtidigt som vi kan se till att insatserna gör största möjliga nytta för de människor vi möter i våra olika verksamheter.

Räddningsmissionen bedriver socialt arbete på många olikas sätt och i många olika former runt om i Göteborg. Under konsertdagarna kommer man bland annat att få volontärhjälp i en av sina matsvinnsbutiker, MatRätt i Rannebergen.

– Vi har också fått ett antal biljetter som vi har använt i en insamlingsaktivitet och vi kommer också att finnas på plats inne på Ullevi innan konserterna, berättar Katerina Ingenlath. Där kommer vi att möta konsertbesökarna och berätta om hur de kan engagera sig i vårt arbete för ett mänskligare Göteborg.

– Det pratas och skrivs mycket om Coldplays ambitioner att minska turnéns klimatpåverkan, därför är det extra roligt att se att de även satsar på socialt arbete. Vi ser ju nu under sommaren hur många människor i vår stad kämpar med fattigdom, utanförskap och ensamhet och vi är tacksamma för all hjälp vi kan få i arbetet med att motverka detta, avslutar Katerina Ingenlath.

Konserterna med Colplay äger rum på Ullevi den 8,9,11 och 12 juli.

Fattigdom och hemlöshet
    Beroende och samsjuklighet
    Barnrätt och mänskliga rättigheter
    Idéburen välfärd